søndag 17. august 2014

Sommerturer :-)


I år har det blitt mange fine turer de ukene jeg har hatt ferie på hytta. Været har vært skiftende, så ikke alle turer har vært like lange og krevende, men alle har sin sjarm og har mange god minner ☺

I en av bøkene mine på hytta fant jeg dette vakre diktet av Theodor Caspari, en fjellmann og forkjemper for opprettelsen av Jotunheimen nasjonalpark.
Det svever et land i det skinnende blå,
ei stoltere vet jeg å nevne,
men vil du dit opp over dalene nå,
to stridende ting må du evne:
Ti først må du seile med øren avsted
høyt høyt over jorden og kavet,
og så må du vite å senke deg ned og krype med mosene lave.
 
Bilde av utsikt ned Utladalen med Vettismorki til venstre og Stølsmaradalen til høyre, og to glade turjenter - Lene og jeg.

Først hadde jeg besøk av min god venninne Lene som helst ville ta en skikkelig treningstur. Selv om vi ikke fikk det beste været, så fikk vi nok av høydemeter og kilometer både oppover og nedover på turen vår. Vi gikk fra Turtagrø over Fanaråken til Skogadalsbøen og så videre ned Utladalen til Hjelle. Les mer om denne turen her: http://turminner.blogspot.no/2014/08/turtagr-fanaraken-skogadalsben-vetti.html

 
Bilder av Søre Knipen (1552moh) og Vetle Knipen (1470moh) som begge ligger like bak hytta.

Min datter Adelheid, kom også på hyttebesøk og vi skulle ta noen gode turer. Dessverre ble jeg syk et par dager og da var det bra å ha en ”sykepleier” her, selv om hun påstår at hun bruker opp all omsorgen sin på jobben.  Værgudene var heller ikke så vennligsinnet, så det ble med småturer til Søre Knipen, Vettisfossen og joggetur mot 1000-meteren.

 
Bilder Lise i kreative poseringer ved Vettisfossen og på broen over Utla mot Stølsmaradalen.

Lise en venninne som hadde tatt turen fra Oslo, var også med til Vettisfossen. Det har blitt noen turer inn der i det siste, men det er alltid like kjekt å gå i Utladalen og se Norges flotteste foss.

  
Bilder av Lise i steinrøysa opp mot Austabotntindane, og Austanbotntindane sett fra Tindevegen i kveldssol med regnbue.

Jeg og Lise hadde også en super tur nesten til Veste Austanbotntind med etterfølgende middag på Turtagrø. Mer om turen kan du lese her på turbloggen her: http://turminner.blogspot.no/2014/08/nesten-pa-veste-austanbotntind.html

 
Bilder av Magne fra Tyin Aktiv som leder oss trygt over Uranosbreen, og Utanostinden (1157moh)

Feriens høydepunkt til nå er nok likevel turen med Tyn Aktiv til Uranostind. Dette både bokstavlig talt i form av 2157 meter over havet, og fordi det var en strålende tur med hyggelig turfølge. Denne turen måtte også få et eget innlegg på turbloggen. Turen kan anbefales til alle, også til de som er hardt angrepet av høydeskrekk. Selv om toppen ser skremmende og imponerende ut, må man ikke gå de siste meterne bort på siste eggen om ikke man vil.... Les mer om turen her: http://turminner.blogspot.no/2014/08/uranostind-2157-moh.html

 
Bilder fra meg i fult breutstyr med Uranostind i bakgrunnen, og Nore Knipen (1553moh) sett fra andre siden av Mannsbergvantet.

Nå er det bare en uke ferie igjen og jeg som endelig er kommet opp der jeg kan ”seile over med ørnen av sted” og samtidig kommet ned der jeg kan ”krype med mosene lave” ☺

Nettet har vært så dårlig på hytta hele ferien at jeg ikke kan blogge fra hytta. Jeg må dra til Øvre eller Tyin for å klare å laste opp bilder på innleggene. En dag jeg var på Søre Knipen ved masten der, var det arbeidere fra Telenor der med helikopter. Jeg spurte om de kunne fikse bedre nett til meg, men de kunde dessverre ikke love dette på kort sikt. Ja, ja, jeg får ta kontakt igjen med Årdalsnett å høre om plane deres. Sist jeg gjorde det sa de at de vurderte et tilbud til hyttene her oppe. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar