søndag 17. august 2014

Ferieprosjekter på hytta

Denne sommeren er den første der jeg selv regner hytta som helt ferdig. Det har vært greit å ”hvile på sine laurbær” å ikke starte de store prosjektene, men heller bruke sommerferien på besøk, turer og avslapping ☺

 

Noen småting har det likevel blitt innimellom. Har endelig etter flere forsøk blitt fornøyd med en metode for å lage nye lampeskjermer til lysekronen som min far laget i sin ungdom. Har tidligere forsøkt med diverse stoff, men synes ikke det ble bra nok. Så ble jeg inspirert av en ny retrolampe jeg så, og kjøpte inn ruller med delvis transparente bånd ca 1,5 cm brede. Siden båndene var delvis gjennomsiktige og metallstengene på skjermene flasset maling,  så måtte jeg først spraymale de hvite. Så var det bare å vikle rundt båndene stramt, feste med nåler og klesklyper og så lime med superlim.

 

Resultatet ble veldig bra. For at skjermene skulle sitte måtte jeg skifte til store lyspærer og nå gir den veldig mye lys. Jeg må derfor kjøpe en dimmer å sette inn slik at jeg kan regulere lysstyrken også.

Det har blitt litt annet håndarbeidsprosjekter også. Har heklet noen luer og sydd en ny veldig lett vindtett anorakk etter fjellanorakkmønster. Ja, ja mønster hadde jeg ikke så det ble litt prøving og feiling. Men det ble i alle fall en lett anorakk og den ble til slutt ganske fin og praktisk.

Ellers har det gått i vasking av hytta, vindu, kjøkken, gulv m.m.

 

Første del av ferien var min datter, Adelheid på besøk. Hun stakk så av med bilen, og de siste ukene nå har jeg kun hatt motorsykkel som transportmiddel utenom mine to ben. Det har stort sett gått greit, men så mye kjøring har det ikke blitt..
 

Det ble Målrock i år også ☺ Lise var på besøk fra Oslo og fredagen tok vi hennes bil ned til Tangen og festivalen i Meieriparken. Det var som vanlig et supert arrangement med masse bra artister. Det startet med Bernhoft og fortsatte med Violet Road, Staut, Gabrielle og til slutt fantastiske Seigmenn. Selv Lise, som ikke er spesielt begeistret for denne musikktypen, ble veldig fasinert over konserten deres. Mange har lurt på hvorfor de kommer for å spille på et slikt lite sted som Årdal, men det fikk vi forklaringen på. Et av medlemmene i bandet har en svigerfar fra Årdal og har fridd til kona si under Vettisfossen ☺

  

Lørdag morgen reiste Lise hjem til Oslo og jeg tenkte å få med meg dag to av Målrock, men slik gikk det ikke. Stormen ”Lena” feiet inn fra øst og gjorde at jeg ikke turte å ta motorsykkelen på tur. Det blåste krafig på fjellet og jeg er glad ikke sykkelen veltet. Det viste seg at det var like greit jeg ikke kjørte til Tangen. Konsertene ble etter hvert avlyst da scenene truet med å blåse på Sognefjorden. Synd, men været kan man ikke alltid gjøre noe med ☹ Selv hadde jeg gledet meg særlig til å høre skotten Fish..

Når det gjelder sommerturene mine, så kommer jeg tilbake til de ☺

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar