onsdag 26. mars 2014

Kitekurs i snøstorm

Helgen 14. - 16. mars arrangerte DNT Ung Årdal Kitekurs i samarbeid med Tyin Aktiv. Jeg kom over informasjon om kurset på Facebook og hørte med mine venner om noen kunne tenke seg å være med på hytta og lære seg kiting. Lene, Glenn, min datter Adelheid og Andra meldte seg på kurset. Selv har jeg kun fjell- og skøyteski og ingen av de er egnet til kiting. Jeg fikk derfor med meg mutten og tenkte vi kunne kose oss på hytta og kanskje få oss en skitur i stedet.Værmeldingen var bra på langtidsvarselet, men etter hvert som det nærmet seg så det stadig mørkere ut.....

 

Vi var heldigvis alle kommet trykt innenfor hyttedørene før den virkelige snøstormen satte inn. Natt til lørdag hadde vi den verste vinden som har vært når jeg var på hytta. Lørdag morgen var vinden heldigvis løyet litt og veien var åpen. Vi fikk spadd ut bilen min så kiterene kom seg avgårde på kurs. Best de fikk en bil med firhjustrekk. De kom raskt tilbake for å ta med seg en del ting i tilfelle de ikke kunne komme seg tilbake til hytta om veien Tyin-Årdal stengte. Kurset hadde de flyttet til Filefjell pga for mye vind på Tyin.

 

Kurset var kjempegøy og lærerikt i følge deltakerne. Veien tilbake til hytta ble stengt like før de skulle returnere.  Heldigvis hadde instruktøren en hytte på Filefjell der de værfaste kunne overnatte i. Jeg og muttern fikk klare oss så best vi kunne med alt for mye mat og drikke :-)

 

Søndag fortsatte kurset for kiterene med god vind. Jeg tok meg en liten skitur på Sletterust før jeg gikk i gang med å spa ut den andre bilen... Det var et helt stykke arbeid for vinden hadde pakket snøen godt rundt hele bilen. Heldigvis var veien åpen når kurset var ferdig så kitere fikk hentet tingene sine og ikke minst gitt oss bilnøklene til bilen jeg hadde spadd ut :-) 


Neste år vil jeg også være med på kitekurs. Får håpe det blåser litt mindre i fjellet neste vinter for å år har det vært ekstremt :-(
Til helgen som kommer er det for første gang en helg i vinter meldt sol og vindstille på hytta. Jeg krysser fingrene og håper det slår til :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar