lørdag 30. november 2013

Fra blogg til bok

Jeg er nøye med backup og sikkerhetskopiering av mine viktige data, men bloggen her hadde jeg ikke noe kopi av. I sommer opplevde jeg å få en melding i nettleseren om at bloggen min var slettet. Jeg fikk litt høy puls en stund før jeg fikk aktivert min Google konto igjen og bloggen virket som før.  Grunnen til at bloggen ble borte var at jeg hadde benyttet MACen min på feire i utlandet på et nytt usikret trådløst nett, Google ble mistenksom og deaktiverte hele kontoen min inkludert bloggene. Det er godt noen passer på at ikke uvedkommende får tilgang til ens kontoer og data, men det fikk meg til å tenke på hvordan jeg kunne bevare bloggen også utenfor cyberspace. Jeg har derfor fått laget bøker av alle mine innlegg her på bloggen :-)

 

Jeg valgte å lage en bok pr år og det var ganske enkelt. Jeg testet noen ulike leverandører og kom til at  Blogg to print var der de klarte å få med alle bildene i innleggene mine. Bøkene genereres utifra link til bloggen, dato fra og til for perioden man vil ha innlegg med fra, innlegg man vil ta bort, hvor store bilder man vil ha, kvalitet på boken, tekster og forsidebilder. Man får så en forhåndsvisning av boken og kan gjøre endringer helt frem til man legger den i handlekurven. Jeg er veldig fornøyd med mine nye hyttebøker :-)

I tillegg tar jeg jevnlig sikkerhetskopi ved å eksportere bloggen slik:
·         I bloggmenyen din velger du Settings/Innstillinger
·         Velg så Other/Annet.
·         Og til slutt Export blog/Eksporter blogg øverst under Bloggverktøy
Les mer her: https://support.google.com/blogger/answer/97416

Du kan også ta en sikkerhetskopi av designet på bloggen din:
1.     Da går du på Template/Mal
2.     Øverst i høyre hjørne finner du backup funksjonen - en grå knapp Sikkerhetskopier/gjenopprett
3.     Velg så Last ned hele malen
4.     Lagre malen på din datamaskin

Det ble ikke noen tur til fjells i helgen. Dårlig vær med masse vind og nedbør gjorde at det ikke fristet. Nå ser jeg i nyhetene at de fleste fjelloverganger er stengt, så da var det nok en riktig avgjørelse å holde seg i lavlandet.

2 kommentarer:

  1. Tusen takk -DET hadde jeg jo ikke gjort!

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg skjønner ikke hvordan man f.eks sletter bilder i Blog2Print, eller hvordan man øker størrelsen på enkeltbilder. Eventuelt også fjerner/endrer tekst. Det eneste valget jeg kan se man har under "personalisering" av boka er å bytte ut et bilde med et annet. Har du tips?

    SvarSlett