onsdag 7. august 2013

Peisen er ferdig :-)

Været har vært dårlig hele hytteferien min til nå, men i dag her jeg hatt den første hele dagen uten regn :-)
Det har blitt lite turgåing, men desto mer jobbing og litt jogging. Når det er dårlig vær så gidder jeg ikke bruke tid på å gå noen timer. Da er en time med joggesko mye mer effektivt. Problemet er at jeg merker Zappa er blitt eldre, passert 9 år, og han er ikke så lysten lenger på joggeturer særlig på grusvei eller asfalt. Derfor tar jeg han bare  med på turer i terreng og gjerne med stigning. Da holder han mye bedre følge med meg og badepause må vi alltid ha.
  Ellers har jeg jobbet mest med stein og støp siste uken. Peikappen er på plass og de siste steinene på pipen er limt på. Så har kvidd meg lenge for fugingen.  Jeg visste hvor mye gris med betong det ville bli, og det er ikke særlig hyggelig inne i stuen og kjøkkenet. Jeg klede det meste med plast og holdt Zappa i gangen eller ute. I hele går jobbet jeg, fra frokost til sengetid, men da ble jeg også helt ferdig :-) 
 
Jeg er svært fornøyd med resultatet :-)
Tror ikke jeg ville hatt noen annerledes. Og så har jeg også brukt mange år på dette prosjektet. Har tatt litt og litt etter hvert uten at sluttresultatet var helt fastsatt på forhånd.
 
I går var ikke bare peisen ferdig, men egentlig hele hytta. Peisen var det siste prosjektet og det er egentlig vemodig. Dette er jo en byggehytteblogg, så nå er jeg i stuss om jeg skal legge den ned eller fortsette å blogge som en hyttebok.  Må tenke litt på det....
 
Nå har jeg både peis og ovn klar og da må jeg også ha mer ved. Kåre, min faste vedmann, kom derfor med 1000 liter tørr norsk bjørkeved og tippet den like utenfor boden. 
Nå er alt bare velstand her - ferdig hytte, men skikkelig hyttepeis, ved i boden og strålende sol :-)


6 kommentarer:

  1. Det vart ein flott peis iallefall :) godt jobba!

    SvarSlett
  2. Stilig, skal si du er flink! Du må fortsette å blogge, det er artig å lese!

    SvarSlett
  3. Gratulerer med ferdig hytte og peis! Den ble SÅ fin, likte så godt løsningen med både ovn og peis i ett. Også er det ingenting som er finere enn stein da.....

    Hadde vært synd om du la ned bloggen. Her er det mange bra tips også er det artig å følge hyttelivet ditt. Når det er sagt må man jo blogge for sin egen da.

    Gry K

    SvarSlett
  4. Hei Vibeke, vi tenker på å kjøpe hytte og planlegger ny peis. Peisen som du har laget er helt praktfull :-) Kan jeg spørre deg om hvor du har fått tak i treverket til peisen og hvordan det er utført? Er det en spesiell forhandler du har brukt? Håper på svar fra deg. Hilsen Kristin :-)

    SvarSlett
  5. Hei Kristin!
    Alt om peisen finnen på bloggen her. Trykk på tema til høyre her og velg Peis, Varme, Stein eller Mur. Ser jeg ikke har vært helt konsekvent med å legge på riktig tema.
    Jeg har gjort alt selv. Kjøpt en innsats og puslet stein som jeg selv har plukket rundt og støpt fast noen steder. Trestokken har jeg kjøpt på det første sagbruket jeg fant når jeg kjørte mot Fagernes. Den var helt grå og lå ute fordi den ikke var "brukenes" :-) Peiskappen er brannmurplater som er skjært ut, satt sammen og pusset med fliselim.
    Du kan også sende meg en e-post om du ikke finner ut hvordan du kan gjøre det, så skal jeg hjelpe som godt jeg kan. Bruk byggehytte@gmail.com.
    Det vanskeligste som jeg ikke gjorde selv var å ta hull til røykrøret i pipen. Resten gikk greit med litt "forskning", prøving og feiling.

    Lykke til og nøl ikke med å ta kontakt!

    - Vibeke


    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vibeke, tusen takk for langt og hyggelig svar :-) Jeg er virkelig imponert over arbeidet ditt, du har all mulig grunn til å være stolt. Jeg vil gjerne ha muligheten til å maile deg når hytte er kjøpt, kan hende vi finner drømmestedet til helgen. Skal se på en liten laftet hytte i nærheten av Beitostølen. Sender deg noen ord siden jeg, hilsen Kristin

      Slett