fredag 2. august 2013

Ferieprosjekter

Det er litt ensomt på fjellet med det samme helgebesøket drar, men den følelsen gir seg så snart jeg kommer i gang med ferieprosjektene mine :-)
Været fortsetter å være urolig og vekslende. Selv om Yr.no flere ganger har lovet sol og opplett en hel dag litt frem i tid, ombestemmer de seg alltid og det har regnet litt eller mye hver dag. Beising av hytta eller lengre turer blir det derfor dårlig med  :-(
Hovedprosjektet denne ferien er likevel å fullføre bygging av peisen.  Min god venn, Google, har hjulpet med å finne noen få beskrivelser av hvordan man overflatebehandler en peiskasse eller peiskappe som jeg har kalt det, av brannmursplater.
 
Jeg måtte også lære meg et nytt ord i forbindelse med det arbeidet som skulle gjøres - å filse. Trodde  først det var en skrivefeil, men det går igjen i flere kilder og det heter visst å filse fliselim med filsebrett. Det hersker tvil om brannmursplatene skulle primes eller ikke før filsing. Jeg hadde gjort det først, men så boblet den litt på ene siden så jeg drog det av der det var løst som en film. Det viste seg senere at det var mye letter å filse der brannmursplatene ikke var primet, men bare fuktet med vann.
Når man skal filse så blander man først fleksibelt fliselim til en kremet konsistens. La fliselimen, heretter kalt guggen hvile i 20-30 minutter. Fliselimen påføres så hele peiskassen med en spakel.
Så må det tørke litt.  Og man legger på et nytt lag og jevner det ut mest mulig.
Mine kilder skrev ingen ting om hvor lenge dette så skulle tørke, men det er etter mine erfaringer lenger enn man tror. Starter man filsingen for tidlig, slik jeg gjorde første gangene, så kliner man bare guggen utover.  Problemet var at det tørket fort der det ikke var primet og veeeelig seint der det var primet. Heldigvis sa mine kilder at dersom man mislykkes må man bare la det tørke en dag og så prøve ingen. Jeg måtte gi meg dag en og la det tørke til neste dag.
 
Selve filsingen gjør man med et filsebrett. Jeg kjøpte noe jeg antok var et filsebrett etter beskrivelsen - plastbrett med et lag hard skumgummi på. Når guggen er passe tørr, er litt hard på kantene og ikke kleber, så dypper man filsebrett i en vannbøtte, drar av vann på kanten av bøtta og dra over guggen med sirkelbevegelser. Det er best å starte forsiktig med litt vann og så går hardere til verks etter hvert som man ser at guggen holder seg på plass. Man skal liksom bare jevne ut det øverste laget. Er det ganske tørt kan man bruke mye vann og kraft.  Jeg måtte altså ta to forsøk og mye prøving og feiling før jeg var fornøyd :-)
 
Innimellom tørkingen av gugge på peiskassen så kunne jeg gjøre litt andre ting også. Fundament til peiskassen ble kledt med brannmursplater. Så vasket og polerte jeg bilen, vasket vinduer, bakte diverse og heklet fargerike firkanter i ull som skal hjem i vaskemaskingen for å toves til sitteunderlag.
Lesing har det ikke blitt mye av til nå i ferien, men lydbok er genialt for da kan man gjøre andre ting samtidig.  Har startet på eventyrserien "Wheel og time" som jeg hører på engelsk. Den er passe spennende og veldig koselig ferieunderholdning. Min sønn har akkurat lest ut siste boken, den 14 i rekken. ikke rart han nå lurer på hva han skal gjøre videre i livet sitt... :-)
 
Heldigvis er det kjentfolk i fjellet som vil komme innom på hyttebesøk til meg også. Min gode venninne og tidigere kollega, Anne Beth med ektemann Terje og svigermor kom innom på middag onsdag kveld. Og i går var jeg på grilligs hos de på Filefjell sammen med flere tidligere kollegaer og god venner. Veldig kjekt!
I dag ble peiskassen, peiskappen eller peistoppen (ikke vet jeg egentlig hva den heter), malt hvit med vanlig vannbasert interiørmaling. Det ble anbefalt å bruke det på Byggmakker Andersen i Øvre Årdal. Byggmakker der er min beste vann i hyttebyggingen i tillegg til Google :-)  Peiskassen ble nesten for slett og jevn etter min iherdige filsing.  Har visst talenter :-)
Nå må jeg bare få besøk igjen så noen kan hjelpe meg  å plassere den opp på peisen. Vet ikke helt om jeg skal feste den eller hvordan, men det tar vi etter hvert.
 
På tur i dag så jeg at det skulle bygges en ny hytte rett på andre siden av vatnet, Torolmen. Platen var støpt og materialer var kommet. Er kjempeflott utsikt fra tomten der. De har valgt samme hytteleverandør som jeg, Familiehytta. Gleder meg til å følge med på oppføringen og regner med at se snart går i gang med det :-)
Zappa koser seg med bad selv om det slettes ikke var noe varmt i dag og regnet strømmet ned. I morgen skal det regne enda mer og allerede nå hører jeg tordenen drønne i det fjerne. Må visst finne på noen inneaktiviteter i morgen også, men søndag skal det bli sol :-)

2 kommentarer:

  1. Så flink du har vært med peiskappa! Den peisen blir bare kjempefin! Tenkte på samle-stein-prosjektet ditt til peisen her om dagen da jeg lessa inn flate steiner i bilen et sted det har vært sprengt fjell på hytteveien.

    Er veldig glad i stein og kan rett og slett ikke kjøre forbi et lass med flate steiner som det enkelt bør la seg gjøre å stable/mure opp til noe.... Et lass nå og da og vips kan man lage en utendørs bakerovn kanskje? Vi får se. Steinprosjektene dine har ihvertfall vært med på å inspirerer meg.

    Gry K

    SvarSlett
  2. Så bra et steinprosjektene mine inspirerer deg. Det kan ta litt av og faren er at man blir steingal. Min mor var med å plukket stein med meg for noen år siden. Da skulle jeg ha en del stein med 90 eller 40 graders vinkel. Det gikk lenge før hun igjen kunne gå tur uten å se etter stein med riktige vinkler :-)
    Jeg har fått murt fra meg for en stund nå tror jeg...
    Husk at det er mye lettere å mure enn å bake kake. I mørtelblandinger av ymse slag trenger man kun å tilsett vann og så røre litt ;-)

    SvarSlett