mandag 29. juli 2013

Start på fjellferien

Fjellferien min startet sist helg. Fredag var Zappa ekte bankhund og ble med på jobb. Han oppførte seg svært eksemplarisk og sjarmerte de fleste. 
Vi kjørte i fint og lummert sommervær fra Bergen, og når vi passerte Voss så vi de første regndråpene. I Gudvangen høljet det så mye at vannet strømmet ned fra fjellsidene og det var som å være inne i en bilvaskemaskin.  Jeg ble virkelig redd for at det skulle komme ras, men turte ikke stoppe. I stedet holdt jeg blikket fast på bussen som jeg så vidt skimtet foran med på veien, og heldigvis kom jeg meg helskinnet gjennom dalen.
Jeg var så heldig å få besøk denne helgen av et ungt turglad par som jeg kjenner gjennom jobben. De lå ca 2 timer bak og kunne fortelle at når de kom gjennom Gudvangen så hadde den ene kjørebanen akkurat blitt ryddet den etter et ras... Dette raset måtte altså ha komme like atter jeg kjørte der, men heldigvis hadde ingen folk eller biler blitt truffet :-)

 

Lørdag var det fortsatt litt urolig vær med uttrykk for torden. Vi valgte å gå i Utladalen og prøve oss på en langtur inn til Stølsmaradalen. Først gikk vi Folkevegen fra Hjelle til Vetti Gard. Her har jeg vært mange ganger tidligere og vaflene man får der er legendarisk gode :-)

 
 Derfra gikk vi ruten mot Vettisfossen-nede og skulle så ta av over en hengebro. Jeg hadde testgått broen en gang før å visst at jeg turte å gå over selv om den gynger godt og vannmassene fråder grønne av brevann under.  Zappa derimot hadde jeg ikke tenkt på ville bli et problem, men det ble det. Det var litt mellomrom mellom plankene og når han hadde fått forbena oppå broen la han seg ned og stivnet helt av skrekk. Vi klarte med litt bal å snu hunden å få den tilbake på trygg grunn.

 

Det ble til at jeg gikk tilbake og tok ruten om Avdalen mens gjestene mine gikk over hengebroen og opp Brendeteigen. Vi avtalte å møtes senere på fjellet mellom Avdalen og Stølsmaradalen.  Vi hadde opprinnelig planlagt å gå en rundtur via Vetti inn og tilbake via Avdalen.

 

Det var en varm dag og særlig for en svart hund. Heldigvis er her fine stier og elver å bade i for Zappa.  Torden begynte etter en stund å drønne i det fjerne og det kom noen regndråper opp veien til Avdalen Gard.

 

Avdalen er like idyllisk som alltid. Tordenværet var passert når vi kom opp og solen tittet frem igjen. Denne dagen var det kjekt å se mange gjester i Avdalen. Her var både folk på dagstur som kjøpte middag, kaffe, kaker og is og overnattingsgjester.

 

Zappa passet som vanlig på hønene i hønsehuset mens vi hadde oss en god lunsj og kaffepause.

 

Så var det å komme seg oppover igjen mot Stølsmaradalen og helst treffe på hyttegjestene mine på veien. Det var god mobildekning her hele veien så vi hadde jevnlig kontakt underveis.

 

Stien går gjennom et fantastisk trolsk og flott fjellområde og plutselig traff vi på hverandre på stien :-)
Det hadde vært en ganske lang tur, så de hadde valgt å ikke gå helt inn i Stølsmaradalen.

 

Turen ble lang for oss alle. Vi var på tur i ca 8 timer, gikk 2 mil og ca 1000 høydemeter og fortsatt har jeg ikke kommet meg i Stølsmaradalen :-) Grrr. Neste gang skal jeg gå strake veien opp via Avdalen og det skal være fint vær uten utrykk for torden.
Søndag ble det en liten tur opp i fjellet bank hytta. Det var lavt skydekke så noe utsikt å skryte av fikk dessverre ikke gjestene se denne gangen. 
Tusen takk for veldig hyggelig hyttebesøk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar