mandag 8. juli 2013

Sommerhelg i fjellet

I helgen som var ble det endelig en tur til sommerfjellet. Ikke så mye som vitnet om sommer da jeg og Zappa kjørte oppover fredag med regn og vind, men meldingen var bra og de slo til lørdagen.
Det er visst tiden for "Vibeke gjør ting hun ikke kan". Denne helgen var det å kjøre med henger til hytta som var greia. Jeg hadde trent litt på rygging med henger på forhånd, men følte meg likevel litt på tynn is. I hengeren hadde jeg et brunt gammelt skap som er fra småbruket som vi solgte for noen år siden etter min far døde.  Skapet har jeg ikke plass til hjemme, men klarer ikke å kvitte meg med det. Det ble veldig fint i kjøkkenkroken på hytta og tar litt mindre plass en det forrige som sto der og som ikke var mitt.
 
 Ellers har jeg lånt meg en motorsykkel av min kjempegreie svoger Ørjan den siste tiden, som også var ganske skremmende å kjøre de første gangene. Nå er jeg og harleyen blitt ganske gode venninner og jeg kjører den til å fra jobb når været er bra. Det er kjekt å bevege seg litt ut av konfortsonen av og til og veldig gøy når man merker at man mester det :-) Sykkelen blir nok ikke med på hytta, for da måtte jeg nok hatt en sidevogn til Zappa. Mulig jeg kjøper meg motorsykkel igjen snart for det er ganske greit fremkomstmiddel selv om det nok ikke er helt uten risiko. Jeg synes egentlig Harley Davidson er en en litt "harry" sykkel og kanskje for mye 50-årskrise selv om lyden er kul, så mulig jeg velger noe annet :-)
 
 Jeg benyttet anledningen lørdag til å handle inn til sommerens gjøremål på hytta - brannmurplater til peiskappen, ferdigbetong, stige og beis.
Ellers ble det tid til en joggetur og hyggelig treff med venninner og tidligere kollegaer som har hytter på Filefjell. Anne Beth og datteren Pia var så grei å kjøre fredag opp å hjelpe meg med å få skapet på plass og Bente lagde middag til oss alle på lørdagen :-)
Søndag ble det tur rett opp bak hytta til Søre Knipen.
 
 Masten på toppen her ruver og det svære hullet som orkanen Dagmar lagde i den runde bygningen bak, er nå tettet.
 
 Herfra er det sikt mot Hurringane i nord. Et alltid like imponerende skue som fortjener et bilde :-) Turen opp og ned fra hytta til Søre Knipen tar bare vel to timer når man går den bratte ruten. Grei søndagstur.
Ellers har jeg tilbrakt tiden i bilen med "Karl Ove". Jeg kjøpte noen nye lydbøker og deriblant Karl Ove Knausgård sitt første bind i "Min kamp". Selv om min søster, Beate hadde sagt at dette bare var møl fra en selvopptatt kar, så likte jeg den veldig godt. Mye å kjenne seg igjen i og mange tankevekkende refleksjoner. Jeg ser absolutt paralleller til Kristianiabohemen og Hans Jægers bøker. Gleder meg til neste kjøretur til hytta, flere turer i fjellet og nye 8 timer med "Karl Ove" :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar