mandag 22. juli 2013

Aktiv helg

Forrige helg ble en særdeles aktiv hyttehelg. Min gode venninne Lene og Minsten, en Labradoodle, ble med meg og Zappa på en helgetur i finværet. Det var virkelig etterlengtet med fint vær på vestlandet nå etter pøsende regnvær et par uker. Endelig en sjanse for å tørke opp både for to og firbente :-)
Vi lekte turister på veien opp og tok en omvei vis Aurlandsfjellet.

 

Jeg hadde gått til innkjøp av et par nye remedier til kjøkkenet for å eksperimentere litt i matveien. Kjekt å forsøke noe nytt av og til. Hadde tatt turen til Clas Ohlson og kjøpt Römertopf leirgryte -  og en pizzasten. Leirgryten hadde jeg tenkt å prøve å bake brød i for det har jeg lest skulle gi veldig saftige og gode brød.
Brøddeig ble laget med mel, kaldt vann og bare 10 gram gjær fredag kveld. Lørdag morgen ble deigen knadd lett og lempet opp i gryta som hadde fått 10 min i vannbad først. Så ble gryta med brød satt inn i kald ovn. Ovnen satte jeg så på 50 grader og lot deigen heve i ca 30 min før jeg skrudde opp tempen til 200 grader. Etter en time og 20 min åpnet jeg formen og der lå et kjempefint og veldig saftig brød :-)

 

 Men det var ikke bare mat vi skulle styre med denne helgen. Jeg hadde tenkt å utnytte Lene sin arbeidskapasitet til å starte med peiskappen - det siste prosjektet før hytta er helt ferdig. To brannmursplater var innkjøpt og de skulle sages til for å passe oppå peisen. Hundene var også særs behjelpelige og ville helst være  akkurat der det skjedde noe :-)

 

Selv om både jeg og Lene har bakgrunn fra både praktiske fag og ingeniørfag, så er ikke peis vårt fagfelt. Dette var noe vi ikke kunne noen av oss, men vi klarte nå å kappe til delene og få de til å passe sammen etter litt tilpasningsarbeid. Så ble hele peiskappen primet med Hey'di KZ.  Senere ble også sammenføyningene tettet med ildfast mørtel.
Vi var så fornøyd med arbeidet vårt at vi ville feire med en lang løpetur i solskinnet :-)

 

Lene hadde veldig lyst å løpe hele veien ut til 1000-meteren - gamleveien fra Sletterust som jeg har blogger om før på turbloggen her: http://turminner.blogspot.no/2010/08/1000-meteren.html 
For å spare noen kilometer så kjørte vi over til Sletterust og parkerte et stykke før bommen. Zappa hadde vært litt slapp siste tiden og haltet litt dagen før, så ha ble hjemme på hytta. 
Det ble joggetur helt frem til 1000-meteren og tilbake - 24 km på ca 2t og 35min. Vi gikk begge veier gjennom tunnelen og hadde en del stopp for å drikke i bekker eller tøye litt på ulike vondter som dukket opp underveis. Returen gikk egentlig best så kanskje vi er blitt så gamle å seige at kroppen bør ha 12km  med oppvarming :-) 
Verdens vakreste flate joggerute på grus er det i alle fall etter min mening. Jeg er påmeldt en halvmaraton i høst i Amsterdam. Der er vel også flatt, så da passer vel ruten er godt som opplading.

 

Vel hjemme på hytta måtte det kompenseres for hvor spreke vi hadde vært. Lene med snus og øl og jeg med Cider og røyk (FY!). 
Så var det test av nyinnkjøpt pizzasten. Deigen hadde jeg laget etter frokost med bare litt gjær i kaldt vann. Den ble delt i boller som etterhevet litt på bakeborde men vi laget fyller. Tomatsaus av hermetiske tomater med basillikum, tomatpure, litt salt, sukker, pepper, hvitløk og en skvett rødvin. Parmaskinke og ost - mozzarella og blåskimmelost. Pizzasteinen ble satt i kald ovn som så ble satt på fult - 250 grader. Når deigen var kjevlet ut til en tynn lefse og ovnen var varm, ble steinen tatt ut av ovnen og deigen lagt over. Vi fant ut at det var best å forsteke deigen i 5 min før v tok den ut og raskt la på fyllet for så å steke den ferdig.  Det smakte helt fantastisk - nesten ekte italiensk pizza. Nam nam :-)

 

Selv om beina var tunge og sure søndag ble det en liten tur rundt Søre Knipen. Utsikten mot Hurrungane var ikke som den pleide siden tåken lå tjukk rundt toppene der. Lite visste vi at samtidig mens vi stirret mot toppene, var det det en redningsaksjon på Storen. En klatreulykke der en omkom og en ble hardt skadet. Fjellet er ikke alltid å spøke med, nei...

 

Lene og hundene tok seg en hvil på terrassen, mens jeg la siste finish på peiskappen. Så løftet vi den på plass. Der skal den stå løst til jeg får tid til å overflatebehandle den med fliselim. Da må den nok ut  igjen for det blir nok litt søl med det. Heldigvis snart sommerferie!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar