fredag 10. mai 2013

Veien til hytta

Siste dag for å stemme i finalen på Norges drømmehytte, var på onsdag. Jeg hadde mobilisert mange til å stemme på hytta mi via sosiale medier. Lenge lå jeg godt an, men på slutten så fosset en del av de andre hyttene desverre frem. Usikker på hvor hytta endte på resultatlisten når de stengte stemmingen, men mistenker en premieløs fjerdeplass. Gøy å delta likevel :-)
Tusen hjertelig takk til alle som stemte!!!! 
 
Fredag drog jeg og Zappa oppover til hytta i strålende solskinn. Det var så vakkert langs veien at jeg måtte stoppe et par steder å ta noen bilder. Veien til hytta mi går fra Bergen via Voss, Lærdal, Årdal og opp på fjellet. Det er mye fjord og fjell langs hele veien og jeg må aldri over noen fjellovergang. De siste 1000 høydementerne går bratt opp fra Øvre Årdal og så er vi der. Det kjedeligste stykket er mellom Bergen og Voss. Veien går i store deler av veien i  tunell. Min gode venninne Lene har lovet at neste gang hun er med oppober, skal vi registere alle tunellene og lengden på de slik at vi kan regne prosentvis tunellkjøring på veien. Sikkert 30 %...
Her er nydelig utsikt mot Nærøyfjorden fra Gudvangen og Aurlandsfjorden fra strekket etter Flåm.
 
Her ser vi utover Sognefjorden og inn Lustrafjorden fra Fv 53. Så dukker det jammen opp et industristed i enden av fjordtarmen - her Årdalstangen.
 
 Etter Årdalstangen kommer et enda større industristed - Øvre Årdal. Derfra er det bare rett opp en masse svinger mot Tyin og så er jeg fremme :-)
Det var sol når jeg ankom hytta og hele 10 grader. Deilig, men det varte ikke lange før skyene tok over.
Siden dette var den lenge etterlengtede toppturhelgen i mai, ventet jeg gjester senere på kvelden. Som tidsfordriv ble prototypen på peiskappen kuttet litt lavere og kledd med hvitt papir. Jeg tror den er fin nå :-)
  
Jeg måtte ta to turer på ski til og fra bilen med all maten og blevirkelig  bekymret for hvor råtten snøen allerede var blitt og hvor mye som er smeltet.  Det ble kylling med rotgrønsaker til middag og Pavlova til dessert. Jeg har ikke elektrisk mikser på hytta og det å håndpiske marengs tar litt tid, ja ...
Så var det bare å slappe av og vente på gjester, mens middagen lagde seg selv i ovnen :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar