søndag 12. mai 2013

Toppturhelg med venner :-)

Helgen 10-12 mai var satt av for ett år siden som toppturhelg med venner. Værmeldingen har blitt nøye studert hele siste uken. Og for å oppsummere så var det i beste fall usikkert og ustadig. I verste fall var været meldt katastrofalt med vind og regn. Det ble derfor en del frafall i antall deltakere på turen. Men de som ikke ble med, kan angre :-)

Herr og fru Karsen og herr og fru Fix kom fredag kveld. Det regnet og blåste og var 3 grader når de ankom, så noe turvær var der ikke å snakke om. Det ble en svært hyggelig fredagskveld der humøret ble holdt oppe av god mat og drikke samt at både Yr og Storm meldte litt sol for lørdagen :-)
Og det var gløtt av sol da vi pakket i bilen lørdag morgen. Vi kjørte Tindevegen over fra Øvre Årdal til Turtagrø. Denne private fjellveien var nylig åpnet og det var høye brøytekanter noen steder selv om de var mye mindre enn hva jeg er vant til i mai. Når vi passerte bommen var godværet forsvunnet og det sluddet og blåste :-(

Det var en del biler parkert langs veien med tindebestigere på vei oppover. Vi valgte å kjøre nesten ned til Turtagrø og gå mot Launostind(en), en enkel topp topp i Hurrungane på 1950 moh. Jeg var der i slutten av mai i fjor med myyye bedre vær. Se rapport fra det her: http://turminner.blogspot.no/2012/05/skitur-til-lauvnostinden-1950moh.html
Herr Karlsen og fru Fix hadde telemarkski, mens jeg og herr Fix gikk på vanlige fjellski. For å si det sånn så var det ikke noen andre som hadde fjellski i denne delen av fjellheimen denne dagen. Her var veldig masse trendy ungdommer i alle aldre. De fleste hadde randoneeski og bekledning i grønt og oransje.  Det var heller ingen andre hunder i løypene - bare Zappa.

Solen tittet etter hvert frem mellom de mørke skyene og det ble varmt å gå bratt oppover med skifeller.  De med telemark kan jo regulere helen opp, men for meg og herr Fix så tok det på leggene. Snøen var noe råtten så Zappa sank en del nedi. Nydelig utsikt hadde vi i alle fall så lenge sikten varte...

Det kom vekselvis tåke, snø, sludd og vind på veien opp, men humøret var på topp og vi storkoste oss :-) Det var utrolig mye andre mennesker på vei opp eller ned fra denne toppen også. Kanskje været hadde skremt folk fra de mer krevende toppene denne dagen???
Veldig gøy var det å se folk kjøre ned den fantastiske bakken fra toppen. Mange var utrolig flinke og kom susende lett og elegant nedover på ski eller snøbrett. Etter hvert ble det masse spor langs hele fjellet.
Jeg og Zappa snudde et godt stykke fra toppen. Zappa var sliten og jeg tenkte jeg kom til å bruke litt lenger tid på å krysse frem og tilbake på fjellski enn de som hadde mer trening og bedre utstyr til å kjøre fort og svinge. Familein Karsen og Fix gikk heller ikke til topps. Sikten ble etter hvert veldig dårlig og vinden økte på. Nedkjøringen var hovedsakelig i  noe tung snø, men det var likevel kjempegøy. Alle var superfornøyd med turen :-)
Når bilen var pakket og alle var ombord, så startet det å regne skikkelig.

Vi kjørte så ned til Turtagrø og planla en avslappende afterski på hotellet der. Da vi så teltleirene rundt Turtagrø skjønte vi hvorfor det var så mye trendy unge mennesker i fjellet. Det var den årlige helgen med High Camp. Les mer her: http://www.highcamp.no/Steder/Turtagroe
Etter tilsnakk fra en parkeringsvakt, så fant vi til slutt en luke å plassere bilen. Vi tok oss en runde å kikket i regnværet før vi fikk oss litt drikke stående i mylderet på hotellet.
Vi var alle veldig glade når vi kom tilbake til hytta og kunne fyre opp i peisen.  Deltakerne på High Camp som lå i våte telt med våte klær i regn, 3 grader og vind, fikk noen riktige varme tanker fra oss da vi satt i badstuen og alle fikk en varm dusj etterpå :-)
Fam Fix og Karsen fikset en fantastisk middag. Så ble en super dag avsluttet med et slag TP. Herr og fru Fix var her overlegne (eller vi lot de vinne for å komme oss i seng :-) )

Synd å si det, men det var nok siste skihelgen for denne sessongen :-(