mandag 11. mars 2013

Langhelg på "lading" :-)

Denne helgen var jeg på "lading" på hytta og jeg tror jeg trengte det :-) Jeg kan forsikre at det absolutt ikke er ensomt å være noen dager på hytta alene. Det er derimot balsam for kropp og sjel å bare tenke på seg selv, og gjøre det man har lyst til uten noe mas eller krav. Jeg har jo Zappa da, men han krever bare litt kos, mat og å komme ut av og til. Til gjengjeld er det veldig mye selskap i en hund :-)
Min bror med familie og venner lånte hytta i vinterferien og hadde strålende vær og flotte dager her. Jeg måtte måtte oppom å sjekke status etter besøket, og så meldte heldigvis yr knallvær for helga.
Fredagen reiste vi sent fra Bergen siden det var så fint vært, og det var greit å få seg en god tur i skogen før vi kjørte. Tror ikke det passer for meg å kjøre sent  på dagen siden jeg ble ganske trøtt underveis. Kaffe, smågodt og lufteturer hjalp og vi var fremme til midnatt.  Da vi kom opp til hytta blåste det kraftig og den korte turen fra bilen ble kald med ca 10 minus.

 

Lørdag våknet jeg og hørte vinden fortsatt ule langs hytteveggene. Yr hadde korrigert sine meldingen også, men søndag skulle det visst bli mindre vind...  Jeg oppdaget at jeg hadde glemt mobillader og var ikke så lysten på å være helgen gjennom uten kontakt med sivilisasjonen. Så da ble det biltur på ca 15km ned til Øvre Årdal. Det var greit føre, men mye is ved og i tunnelene. Ikke rart de bruke veien mellom Øvre Årdal og hytta i filmen Trolljegeren :-) Jeg handlet lader og bilader til iphonen i tillegg til noen kupp på salget og litt mat før vi returnerte de svingete 15 km og 1000 høydemeterne tilbake til hytta.
Det blåste fortsatt godt, men en tur måtte vi prøve oss på. Det ble ikke lange biten. Vanskelig å fange på bilder hvor kaldt det er når det blåser 10m/s og er ca 12 minus. Det er lurt er å starte turen med vinden i fjeset og så snu når det er nok. Tilbaketuren med vinden i ryggen, går alltid lett og fort.

  
Resten av dagen ble brukt til innesysler. Jeg har alltid med noe innearbeid til fjells. Denne gangen var det montering av bunadsdeler til datteren min, Adelheid. Det er til en Norhordlandsbunad, vinterversjonen i mørkeblått. Mønsteret har vi tatt fra brystduk og belte til noe min oldemor broderte til sin egen bunad. Jeg har brodert brystduken og Adelheid har brodert bete med litt hjelp fra muttern.  Dette er et av mine mange prosjekter som er inspirert av Pippi Langstrømpe; "Det har jeg aldri gjort før, så det kan jeg helt sikkert". Det gikk bra denne gangen også, og jeg ble ferdig i løpet av helgen :-)
Jeg har også heklet og tovet nye runde puter til puffene i stuen. Ble ganske fint synes jeg.

  

Søndag hadde heldigvis Yr.no gjenfunnet sine evner til å spå været. Når jeg tittet ut vinduet på soverommet så var det til denne utsikten. Ingen vind som ulte og sol fra skyfri himmel :-)

  

 Zappa var veldig klar for tur selv om han ikke er så glad i å ta på seg potesokkene. Å rulle seg i snøen gjøres stadig vekk og Zappa elsker snø. Det ble tur på Sletterust og opp i lia mot. Det var kaldt ca 15 minus og litt trekk på toppene, så vi holdt oss i dalene.

 

Føret var vekselvis skare, is og løssnø. Mange steder var det blåst i "bølger" av is som ikke var så lett å kjøre på. Det var derfor greit å finne noen fine renner med løssnø å kjøre nedover i og det gjorde vi :-)

 

Zappa er veldig fornøyd når vi finner scooterspor som han kan løpe i :-) Vi forsøke oss på et selvportrett under lunsjen i en lun grop, men det ble sånn passe vellykket.
Denne søndagen skulle jeg heldigvis ikke hjem og stå i kø inn mot Bergen sammen med de andre som har vært på fjell- eller hytteturer i helgen. Jeg hadde tatt avspasering en dag for å "lade" litt ekstra.  Og lading ble det i solen ved hytteveggen.

 

Mandag var det minst like fint som dagen før. Ikke et menneske å se og kun et par biler på parkeringen, vitnet om at helgen var over for de fleste. Det ble en liten skitur før hytta ble ryddet og klargjort til påske. Håper det kommer mer snø og dekker over isete skavler, og at vi ikke har brukt opp alt finværet.
Gleder meg veldig til påske!

2 kommentarer:

  1. Så deilig med lading på hytta!

    Jeg hadde også en dag ekstra på hytta som jeg skulle lade i vinterferien, men plutselig var det ei levende mus i hytta og da ble det ingen lading skal jeg love deg! Er bare irriterende redd for mus..... Gift ble lagt ut og hytta lukket og låst.


    Synes du har så fint terreng å gå på turer i! Moro å være på fjellet. Gleder meg også til påske.

    Gry K

    SvarSlett
  2. Det er så hyggelig å følge bloggen din og lese om turene i det fantastiske terrenget. Er ingen hyteeier selv, men elsker fjellet, og særlig i "ditt" område:). Høres så deilig ut med mange dager helt alene på den fine hytta. Må jo bli overskudd av sånt... Gleder meg til å følge turbeskrivelsene dine utover våren og sommeren. Eva

    SvarSlett