tirsdag 14. august 2012

Målrockhelg 2012

Forrige helg var det rockefestival i hyttekommunen min - Årdal. Målrock ble arrangert for 10 året og arrangørene er med rette svært fornøyde. Det var strålende vær hele helgen og publikumrekort med 5500 betalende deltakere. I den lokale nettavisen www.porten.no er det lagt ut flere fotoalbum fra festivalen.

Målrock blir drevet på dugnad og ca 300 frivillige har deltatt. De organisasjoner som er med er Hugin Musikkforum, Årdalstangen Musikklag, Vikadalen Ungdomslag, I.L Jotun, Årdalstangen I.L og Statens Naturoppsyn.

Vi fikk denne målrockhelgen besøk av Lene, Glenn, min søster Beate og min datter Adelheid. Helgen ble nøye planlagt for at både vi og gjestene skulle fått fullt utbytte av både kultur og tur :-)
Fredag var vi på plass på Årdalstangen når det startet kl. 19. Først hørte vi Jan Eggum, så Jan Teigen, Kaizers Orchestra og Lars VaularJohn Olav Nilsen & Gjengen skulle vi også ta med, men vi ble så trøtte at vi kjørte hjem. Alt var veldig bra og gromguttene i Kaizers var helt fantastiske :-)

Lørdag var det tidlig opp og frokost før vi kjørte i Utladalen og parkerte på Hjelle. Vi gikk en tur til fjellgården Avdalen. Her har vi vært før, men det er like koselig å ta denne turen. De tøffeste av oss gikk også den gamle veien høyt opp i fjellsiden tilbake til festivalområdet ved Skåri.

Det var en strålende sommerdag og Utladalen viste seg fra sin beste side. Det er fremdeles god vannføring i Avdalsfossen selv om snøsmeltingen nå er på hell i fjellet.

Når vi kom tilbake til Skåi var Målrock i gang og de første konsertene allerede ferdige. Vi fikk med oss Åshild Mundal og Susanne Sundfør mens vi koste oss med forfriskinger i solen :-) Susanne Sundfør er bare helt fantastisk og skulle ønske at konserten fortsatte mye lenger :-)

Tilbake på hytta ble det grilling i solveggen. Det blåste litt, men gikk greit å sitte ute til solen gikk ned og myggen kom for å ta oss.  Vi sto over konsertene på Årdalstangen lørdag kveld, selv om det var mange gode artister. Det ble tidlig i seng på alle siden søndag skulle bli den stor turdagen.

Søndag morgen ble vi vekket av vekkerklokker kl. 07. Det ble frokost, smøring av gode nister og ryddig av hytta. Alle skulle videre på direkten til Bergen etter turen. Vi kjørte via Øvre Årdal mot Turtagrø på tindevegen og parkerte et stykke før bomstasjonen. Så satte vi kursen mot Austabotntindane i Hurrungane.

Det var en fantastisk sommerdag med ikke et vindpust og skikkelig varmt. Sikkert den fineste dagen i hele sommer :-)
Vi startet å gå ca kl. 10 og når vi nærmet oss de bratte partiene snudde Zappa og pysa (meg). Vi gikk litt tilbake og fant en fin snøfonn ved et lite vann der vi solte oss et par timer til de andre kom tilbake.

Kameraet mitt ble med tøffingene til topps ca 2100 meter over havet og derfor er det noen bilder også fra siste del av turen og fra toppen her.

Ca kl 16 var vi alle tilbake til bilen og da var det 24 grader i skyggen og vindstille. Det ble velfortjent pizza og cola på vei hjem.
Takk for en super helg! Gleder meg allerede til Målrock 2013 :-)