onsdag 1. august 2012

Hvordan går det med peisen?

Jeg fikk spørmål fra noen hyttenaboer som kom innom: Hvordan går det egentlig med peisen? Er den ferdig? De påpekte som riktig var, at det på bloggen hadde blitt stille om peisen.
Status er at den ikke er ferdig, men det nærmer seg.  Jeg må av og til ha litt pause for å tenke ut hvordan det skal bli til slutt. Nå har jeg en veldig god plan  - tror jeg :-)
 
Jag har nå i ferien puslet stein og støpt ferdig sidene i omrammingen. Oppå der skal jeg først ha en skiferplate. Problemet er at jeg ikke hadde målene hjemme før vi reiste og her på fjellet har jeg ikke funnet noen steder å få tilpasset slik plate. Så peisen blir nok dessverre ikke helt ferdig før i høst :-(
I dag dro vi på tur til Tyinkrysset og videre nedover E16 til Fagernes. Det er vel en time å kjøre. Målet mitt var å se etter en kraftig stokk til ha ha over skiferplaten og under peiskappen.
  
Jeg stoppet med første sted med mye byggevarer langs veien - Tveitabru bygg. Her var det ei grei ung jente som skjønte med en gang hva jeg var på jakt etter. Vi tok en tur rundt og fant en stokk som bare lå å "ropte på" å bli peisstokk :-) Jenta kappet den slik vi ønsket og den ble plassert i bilen. Stokken skal pusses litt og så finkappes senere. Dessverre så må vi vente på skiferplata før vi kommer videre. Grr.
Peiskappen ønsker jeg å lage i brannmurplater og male hvit.
Mens jeg kjøpe en peisstokk på shoppingturen vår til Fagernes, så kjøpte Thomas utstyr for breturer, stegjern, sele og isøks. Han planlegger ny tur til Falketind.  Her henger det fint i gangen på hytta under trappen der det også er kommet opp nye hyller og kroker :-) 
Vi spiste deilig rømmegrøt på Valdres folkemuseum før vi drog hjem til hytta for joggetur og badstu :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar