torsdag 3. mai 2012

Kom mai du skjønne milde....

Da har vi tippet mai og det er virkelig sjønt :-) Vi hadde månedsskifte på fjellet og tok fri mandag for å få en langhelg. Så veldig lang ble ikke helgen siden vi ventet til finværet kom og drog først fra Bergen lørdag ettermiddag. Fredag og lørdag ble bruk meget effektivt hjemme for å gjøre litt unna noe vårlig hagearbeid. Jeg liker egentlig hagearbeid veldig godt og koser meg virkelig med det, men etter vi fikk hytte så høyt til fjells at april og mai er de beste turmånedene, har hagen blitt noe nedprioritert. Vi var defor serdeles effektive - ryddet, klipte busker, roser og frukttrær, kjørte tilhenger med boss til gjenbruksstasjon på Os, kjøpte jord og planter og fikk plantet nye klatrereroser. Så pakket vi i den nye hyttebilen min og satte kursen til fjells.

Etter jeg staret med å busse hver dag til jobb i sentrum har jeg blitt så vant til gynging at jeg nå klarer å lese både i bil og buss. Jeg har derfor startet med å lese bøker eller jobbbpapirer på veien til og fra hytta mens Thomas kjører. Han liker å kjøre og ikke så godt å lese. Det blir likevel litt asosialt og jeg har prøvd å overtale han til at vi sammen kan høre på lydbok mens vi kjører. Han har vært veldig skeptisk til dette, men jeg fikk lurt han :-)

 
Bilde 1: Zappa på tur i snøen. Bilde 2: Brobyggerne.

Kjøpte lydboken Brobyggerne av Jan Guillou. Selv om boken har fått dårlige kritikker fordi det går for langsomt og han ikke klarer å fange tidsånden, var det supert som bilunderholdning for oss. Hele 19 CDer på ca 1 time hver vil gi oss underholdening på mange turer til hytta.
Litt om historien: Da havet tok både faren og onkelen deres, måtte de tre guttene i det lille fiskeværet på Vestlandet reise inn til Bergen for å prøve å forsørge familien. De tre små repslagerlærlingene viser seg å være uvanlig teknisk begavet, og ved hjelp av bergenske velgjørere blir brødrene utdannet jernbane- og brobyggere ved universitetet i Dresden. Planen er at de skal tilbake til Norge for å bidra til det mest storartede norske ingeniørprosjektet noensinne - byggingen av jernbane mellom Kristiania og Bergen. Men kjærligheten vender om på alt.

 
Bilde 3: Thomas og Zappa i nedkjøring mot Slettingseggi. Bilde 4:  Utsikt mot Søre Knipen og Austebotentindane.


Søndag var det strålende sol fra skyfri himmel, 0 grader og bare litt kald trekk i luften. Thomas var som vanlig veldig tidlig klar for å finne seg en bakke å renne på sine Randoneé ski. Jeg er glad han nå har vett til å ta med seg og på seg hjelm.Jeg og Zappa tok det med ro på hytta noen formiddagstimer, mens han tok seg ut i bakkene og skaren ble litt bløtere. Jeg måtte jobbe litt også. Ingenting er så bra som å skrive dokumenter alene på hytta. Har derfor med meg jobb-PC og ikke MAC for blogging. Gidder ikke dra på begge maskinene. Blir nok ikke fiksing av bilder og blogg før vi er hjemme igjen, men teksten kan jeg jo skrive her på fjellet.

 
Bilde 5: Zappa og meg på vei gra DNT-hytta Slettningsbu. Bilde 6: Siste etappe hjem til hytta langs Mannsbergi.


Etter lunsj gikk vi en av våre favorittturer - opp på Sletterust og til Slettningsbu og rerur via Tyinosen. Det er så fint at bildene får tale for seg. Når vi var tilbake ved hytta ca kl. 18 var det varmt og fint i solveggen og det ble soling nesten i nettoen. Jeg kom også på at det var den 29. og at Thomas hadde bursdag - 52 år :-) Ble ikke noe kake og burdagsgave hadde han fått på forskudd - GPS og fjelljakke. Selv var han strålende fornøyd med dagen :-)

Mandag var det forstatt strålende sol og nå enda varmere + 5 grader og nesten vindstille. Thomas var veldig klar for å gå på Slettingseggi (1524moh) selvsagt med Randoneé ski. Først tok vi turen til Filelfjell og innom Handlebua og Sportsbutikken. Thomas fant seg ny skibukse til halv pris og var svært fornøyd med det.

Bilde 7: Fulgte T-løypa fra østenden av torolmen mot Slettningsbu.  Bilde 8: DNT-hytta Slettningsbu.
Siden vi var på hjul satte vi bilen ved hyttefeltet i andre enden av Torolmen nærmest Tyinosen og gikk rett opp der. Turen har jeg blogget om på turbloggen: turminner.blogspot.com. Var ikke så veldig lang tur - ca 11km og 620 høydemeter.
Vel hjemme på hytta ble det atter terassekos. Temperaturen viste 17 grader i skyggen og ca 37 i solen så det var skikkelig sommertemeratur.

 
Bilde 10: Hele 17 grader i skyggen ved hytta. Bilde 11: Kan finne frem bikini når det er 37 grader i solen i hytteveggen :-)
Tirsdag ble det som vanlig tur på ski og sol før returer hjem :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar