søndag 22. april 2012

Post-Påske

Det er ganske store kontraster her i fjellet mellom påsken og helgene etter. I påsken er det et yrende liv her oppe, skispor over alt, snøskutere i sykkeltrafikk, fulle parkeringsplasser med biler og folk i nesten alle hytter. Nå er det like mye sol, snø, fjell og natur, men vi har det nesten for oss selv. De som var her i påsken vet virkelig ikke hva de går glipp av nå :-)
 
Fredag drog vi avgårde til fjells igjen. Det var meldt sånn passe fint vær, men yr.no er jo ikke alltid til å stole på og ofte blir været bedre enn ventet i fjellet. Lørdag var det disig og litt skyet, men nesten vindstille. Jeg og Zappa hadde oss en nydelig tur rundt vannet. Silkeføre, med litt klabbinnslag og ikke et skispor å se i mils omkrets.
Selv om mars var så varm at jeg var bekymret for snøkvaliteten til påske, så har april vært kald og det har snødd mye. Kyllingmanjaro som vi laget i påsken med ungene, var nesten ikke smeltet.
 
 Vi tok den nye hyttebilen min til fjells denne helgen - en 1 år gammel Skoda Oktavia som jeg hentet til forrige helg. Helt siden jeg for snart ett år siden skiftet jobb og nå tar buss til sentrum hver dag i stedet for å pendle med bil, har jeg fantasert om en ny hyttebil. Valget falt egentlig allerede i høst på Skoda Octavia med firhjulsdrift. Jeg bestilte en helt ny i desember, men det har tatt vinter og vår med den leveransen så jeg slo til når det dukket opp en tilsvarende brukt. Den kule takboksen hadde jeg bestilt til den nye så den sto klar :-)
Thomas sin Land Rover er helt topp den, men den har bare to seter og det koster like mye som skodaen å sette seter i den. Nå har vi to hyttebiler så da klarer vi oss.
 
Mens jeg og Zappa laget rette sport i de flate hvite viddene, hadde Thomas annet å bedrive. Han kjøpe seg Ransoneé ski 1. påskedag på den søndagsåpne sporten på Filefjell, og siden har han vært helt vill, frelst eller hva vi skal kalle det. Lørdag var han i alle fall opptatt med å gå bratt oppover for så å lage fine kurver nedover i urørte pudderdaler.
 
 Søndag var det strålende sol og ca 5 minus. Thomas var klart til å gå tur klokken 9, men jeg klarte å drøye det til kl 10 før vi sammen gikk tur mot Vetle Knipen (1470moh). Thomas på sine nye Randoneé, jeg på fjellski og Zappa på sine poter. Første pausen ble som vanlig inntatt på hytta Mannsberg1 ved Mannsbergvatnet.
 
 Har har vi Thomas i farta nedover :-)
Skisessongen er definitivt ikke over og her vil være fine forhold i lange tider. Selv om våren er fin i lavlandet også, er det fantastisk i høyfjellet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar