fredag 6. april 2012

Påske 2012 - del2

Tirsdag kveld var alle de første påskegjestene reist sin vei og bare jeg Thomas og Zappa var igjen. Kveldsolen sendte sine siste rødgule stråler mot hytten ca kl. 20 om kvelden.

Onsdag morgen pakket vi i sekken, tok skifeller på skiene, smurte på godt med solkrem i fjeset og gikk fra hytta rett opp mot Søre Knipen. Det var fint å gå selv om det innimellom var litt skare og is der vinden hadde blåst bort snøen. Etter hvert som vi kom oppover så vi ned på hyttefeltet ved Sletterust i fugleperspektiv.

Zappa traff å en lekekamerat oppe på fjellet. Hunden og paret som han var sammen med, gikk videre bratt opp på Søre Knipen, mens vi heller fortsatte nordover i skaret på østsiden av Søre Knipen og ned på Mannsbergvatnet (ca 1350). Vi kysset vatnet og gikk opp mot Nore Knipen (1553moh), men gav oss under siste henget. Vi måtte hjem da vi ventet nye påskegjester :-)

Det er masse snø i fjellet og mange store snøskavler som ligger ut over de fleste toppen. Vi gikk tilbake mot Vesle Knipen og ned langs jernsøylene. Nedkjøringen mot skiferbruddet pleier å være turens høydepunkt, men denne dagen var det ganske hardt og det var tungt for lårene. Thomas mente jeg fikk vondt i bena kun fordi jeg bremset for mye..... :-)
Selv med massiv smøring med solkrem var jeg ganske stiv i maska ned siste nedkjøringen mot hytta. Vi rakk heldigvis å ta en rask dusj før Lene og Glenn ankom hytta. De tok med seg værskifte. Ikke lenge etter de var installert på hytta så ulte vinden rundt hyttenova og det snødde lett.