søndag 19. februar 2012

Panorama

Siden vi er veldig glad i fjellet og særlig de mektige og majestetiske Hurrungane. Les mer om de her: http://no.wikipedia.org/wiki/Hurrungene Så har det blitt en del fjellbilder opp gjennom tidene. Jeg er ikke så opptatt av fotoutstyr og teknikk, så jeg tar de enkle turbildene. Thomas derimot er opptatt av riktig utstyr, teknikk og de litt større motivene. Resultatet er blitt noen fantastiske panoramabilder som  også har fått hedersplassene hjemme.
Dette bildet er tatt av Hurrungane fra Nore Knipen en tur vi hadde den 2.august 2011. Det vil si at vi her ser Hurrungane fra sør.
Det ble brukt kamera Cannon 5D MKII, linse Cannon 70-300L IS og bildene er satt sammen med Hugin - Panorama photo stitcher
Jeg kjenner navnet på de fleste av toppene her, men er ikke helt sikker. Det er fint om noen kan hjelpe meg med å liste toppene fra venstre: 1. Veste Austabotntind, 2. Store Autabotntind, osv....
Bildet ble så kuttet litt i begge endrer og bestilt trykket på lerret hos et firma som tilbyr reklametrykk - A2G. Jeg valgte en lengde på 150 cm og da ble det 30 cm bredt. Stiftet det så på en litex-plate. Dette er egentlig en baderomsplate, men den er lett å skjære til, lett som en fjør og stabil. Er veldig fornøyd med resultatet der det henger over retrosjenken i kjøkkenkroken :-)

Her er et tilsvarende panorama som ble tatt for en del år siden. Det er tatt fra toppen av Fanaråken og her ser vi Hurrungane fra andre siden - altså fra nord. Her kan du lese en liten rapport fra den tredagersturen fra Hytta, eller rettere sagt tomten, via Vettismorki, Skogadalabøen, Fanaråken og til Turtagrø.
Dette bildet er også blitt kuttet og trykket på lerret hos A2G.  Det har i flere år nå hengt i stuen over sofaen og jeg synes det er en fryd for øyet :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar