torsdag 3. november 2011

Siste rest av høst

Forrige helg tik vi turen til fjelles for å sjekke forholdene. Mye av snøen var regnet vekk og det var igjen plussgrader der oppe. Fredag var det skikkelig mye vind - ca 20-13 m/s. Da var det var deilig å fyre i både ovn og peis inne, mens det ulte i hytteveggene og sang i høyspentkablene bortenfor hytta. 
  
 Lørdag våknet vi til helt vindstille høstvær med solglytt :-) Selv om jeg klødde i fingra etter å pusle videre på peisen, var det deilig med en tur i det blålige høstlyset. Vi gikk til andre siden av vannet og inspiserte de nye hyttene som er under bygging eller nettopp ferdige. Alle er mørkebrune, men ellers ganske ulike. Den ene er faktisk levert av samme leverandør som min - Familiehytta.
  
Jeg puslet sammen litt stein på peisen både fredag og lørdag, så søndag var det tid for å støpe fast det jeg hadde gjort klart. Siden jeg må bruke så små stein i fronten må jeg plukke de helt fra hverandre og så legge støp bak og litt i mellom når de legges tilbake. Viktig ikke å ta for mange steiner i slengen, for da passer de ikke når de skal tilbake på plass :-)
  
Det begynner å minke på små steiner både inne i hytta og ute, men jeg samlet sammen en del som jeg har klar til neste hyttetur. Etter det må jeg nok vente til våren siden steinen jeg har samlet ute nok snart vil ligge under metervis med snø. Synes peisen begynner å ta form nå, og liker overgangen til steinen rundt vednisjen :-)

2 kommentarer:

  1. Hejsa "nordboer"
    Det er en virkelig flot hytte i har fået lavet, imponerende håndværk og finish ser det ut til:)
    Jeg faldt over din blog tilfældigvis da jeg ledte efter en bygge tomt i fjellet, og det er virkelig spændende læsning og gode billeder også, nu har jeg endnu mere lyst til at købe en tomt langt ude på fjellet og komme i gang med at bygge;-)
    Thumps up for det fine arbejde.

    Hilsen Henrik, Aarhus, Danmark:-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk!
    Anbefaler absolutt å følge drømmen å sette i gang med hyttebygging i fjellet. Det er nok en del jobb om man skal gjøre litt selv, men det er mest gøy :-)

    Lykke til!

    - Vibeke

    SvarSlett