søndag 18. september 2011

Helg i steinrøysa :-)

Denne helgen var planlagt tur til hytta for å mure. Været var derfor ikke så viktig for meg. Fredag kom vi opp og fik med oss de siste solstrålene før solen gikk ned og en fantastisk klar stjernehimmel når mørket falt på.
 
Lørdag morgen våknet vi til strålende solskinn og gnistrende høstfarger. Temperaturen hadde krøpet under 0 om natten, det var rim i lyngen og det blåste også ganske friskt. Inne i hytta var det varmt og godt og i den koselige kosekroken er det fin utsikt ut de store vinduene.
 
Thomas og Zappa pakket sekken og tok seg en tur via Sletterust og ville følge fjellryggen utover til Hersnosi eller 1000metern som det også kalles. Vi avtalte at jeg skulle komme å hente de ved bommen på anleggsveien på ettermiddagen og så tok jeg fatt på pusling av stein i steinrøysa  :-)
Jeg gikk Thomas og Zappa i møte opp mot 1000meteren og fikk med meg litt frisk luft, nydelige høstfarger og utsikt mot Øvre Årdal og Hurrungane i enden av Utladalen.
  
Slik ble resultatet etter en helg for det meste i steinrøysa for min del :-). Jeg fikk gjort sokkelen ferdig og støpt fast skiferplaten under innsatsen. Skiferplaten over vednisjen ble også støpt fast og i tillegg startet jeg på å mure opp på sidene av innsatsen. Jeg blandet litt B20 ferdigbetong og festet stenene litt her og der  etter hvert som jeg hadde pusket noen stener og var fornøy med resultatet. Mellom steinene og lecablokkene fylte jeg helt med støp for å gjøre fundamentet for peiskappen sterkt. Lecablokkene skal jeg senere kappe av til like over innsatsen. 

Etter å ha fulgt med på peismuringen på bloggen Karitunet har jeg bestemt meg for også å ha en treramme under peiskappen over innsatsen. Gode ideer er vel til for å "stjeles" :-)

2 kommentarer:

  1. Du er kjempeflink med stein og muring altså, dette blir kjempefint!!!! Deilig på hytta om høsten med klare, kjølige dager når sola titter frem.

    Hilsen Gry K

    SvarSlett
  2. Så flott stensetting! Og for et vakkert område å ha hytte i da :D

    SvarSlett