tirsdag 2. august 2011

Steinrøysa

Jeg er jo ganske glad i stein, steingal vil nok noen si. Særlig når jeg kommer hjem fra hver tur med minst noen steiner i sekken og av og til ganske mange :-)
Nå var jo planen at jeg skulle bli ferdig med steinrøysa i sommer, men det skar seg jo tidlig. Skiferplatene jeg hadde bestilt som skal brukes i omramming for peisen, var dessverre ikke klar da vi forlot Bergen. Jeg tar likevel sjansen på å begynne litt med peisen også.
 
Først satte vi innsatsen der vi ville ha den. Så puslet vi sammen noen røykrør slik at det passet med pipen. Så var det hulltaking i pipa noe vi har gjort før til ovnen på andre siden av røysa. Denne gangen gikk det mye lettere siden vi bruke noen fliseborer kjøpt for en billig penge på Biltema, til å ta hull i det knallharde innerrøret. Da var det bare å feste alt sammen etter oppskriften som fulgte med ovn og rør. Så endelig ble det prøvefyrt  : -)
Det neste jeg gjorde var det å feste noen lecastein som skal være med å bære jernet som må legges over innsatsen for å kunne legge stein over den også. Her har jeg fått gode råd av Toril og hennes peismuring som dere kan lese mer om her: musdalsseter.blogspot.com
 
 Det er nå puslingen virkelig begynner. Jeg fester stein til leca på pipe og brannmur med fliselim. Som omramming av peisinnsatsen legger jeg steiner oppå hverandre og støper med B-20 ferdigbetong inntil lecasteinene og litt her og der. Har valgt å ikke ha åpninger med rister og må derfor sørge for at det blir en del lufting mellom stenene.  Siden jeg bare bruker selvplukket stein som har stor variasjon i farge, form og størrelser, må jeg se at helheten blir bra :-)
 
 Sånn, dette var status nå i kveld. I morgen er det turdag igjen så da blir noen noen flere fine steiner med hjem i sekken :-)
Selv om jeg ikke har fuget ennå, måtte jeg teste peispynten. Har selv preparert et par hjortegevir med skaller og laget plate til å feste de på. Min nå avdøde far har en gang har skutt disse. Ble veldig fornøyd med resultatet. Det  lille skal henge på steinrøysa, tror jeg.. Det litt større hengte jeg i trappegangen.
 
 Så til sist tar jeg med et fint utsiktsbilde mot Hurrungane fra gårsdagens tur til Nore Knipen 1554moh. For å komme til Nore Knipen går vi rett fra hytta mot nord. Tur retur ca 14 km.  Det var en ganske tung sekk med hjem fra denne turen :-)

3 kommentarer:

  1. Ser ut til en strålende god start!! Lykke til videre :D

    Toril

    SvarSlett
  2. Steinrøysa ser veldig bra ut !!
    Fargevariasjonene er unik i forhold til vanlig kjøpeskifer.


    Roger

    SvarSlett
  3. Tusen takk for oppmuntrende kommentarer :-)

    Klør i fingrene etter å fortsette, men må vente til jeg har vært hjemmom etter skiferplaten som skal ligge under innsatsen.
    Det mest spennende blir vel hvordan jeg gjør det over innsatsen..

    Fortsettelse følger!

    - Vibeke

    SvarSlett