torsdag 25. august 2011

Plukking av bær og stein

Siden jeg ikke fikk skiferplater til peisen i steinrøysa med meg til ferien, ble det helgetur til hytta med muttern forrige helg.  Skiferplatene ble hentet og plassert i den lille bilen min før vi satte kursen til fjells. Muttern fablet om å plukke bær, men selv hadde jeg kun planer om steinplukking :-)
 
Jeg fikk lagt skiferplaten på plass der jeg hadde tenkt, og de passet sånn noe lunde etter en del tilpasning. Jeg var likevel ikke helt fornøyd med kantene, og nølte litt med å støpe de fast. Lørdag formiddag var det opplett og enkelte solgløtt og tok vi oss en tur langs Mannsbergvatnet. Vi plukket selvsagt litt stein med oss på tilbaketuren :-)
Hjemme på hytta om ettermiddagen fikk vi hyggelig besøk. De mente jeg burde ta skiferen med meg tilbake til byn om jeg ikke var helt fornøyd. Søndagen var jeg egentlig bestemt meg for platene var greie nok.  Jeg vasket litt av de før støping og da så jeg at det jeg trodde var krittmerker egentlig var noen stygge striper i særlig den ene platen. Så da gikk begge skiferplatene ut i bilen igjen  :-( 
Så ble det likevel bærplukking :-) Blåbærne var ikke helt modne så det ble krekebær eller krekling som det også heter. Mange lurer på hva man skal bruke slik bær til, men der er valget enkelt. Mandag morgen var jeg i lunsjen en tur på polet og kjøpte en helflaske 60%. Nå har jeg fylt bær, sukker og sprit på et stort norgesglass, så om noen uker har jeg den fineste hyttelikør  :-)
Når det gjelder skiferplatene var Eikner naturstein  forståelsesfulle og jeg fikk ta ut plater selv som de tilpasset til meg. Dessverre blir det en stund til de kommer på plass i steinrøysa, for neste helg er det jentetur med 10 spreke damer i Jotunheimen. Første stopp blir på hytta mi, men denne gangen reiser jeg opp helt uten stein.

2 kommentarer:

  1. Hyttelikør og steingale damer høres bra ut! Jeg lagde tyttebærlikør på samme måte for noen år siden og det ble julelikør med den herligste rødfarge!

    God jentetur!

    Hilsen Gry K

    SvarSlett
  2. Takker!

    Tyttebærlikør høres også spennende ut. jeg har skvett 60% igjen, så kanskje jeg skal teste det.

    Jentetur i fjellet er alltid veldig bra. Gleder meg!

    "Snakkes" :-)

    SvarSlett