mandag 18. juli 2011

Store Soleitind/Soleibotntind (2083moh)

Vi var så heldig at vi fikk lokket noen naboer med på hytte første helgen. Lørdag var værutsikene meget bra og vi benyttet anledningen til å dra med besøket over 2000 moh.
Valget falt på Store Solei(boten)tind(en) - en av de enkleste toppene i Hurrungane som rager 2083 meter over havet. Er usikker på skrivemåten da det står forskjellig på kart og i ulike turbøker. Til og med Oppturbøkene, som anbefales på det varmeste, har ulikt navn på fjellet i beskrivelsen av denne turen i Sogn og Fjordane og Jotunheimen. Jeg har blogget om denne turen da vi tok den i fjor sommer på Turminnerhttp://turminner.blogspot.com/2010/08/store-soleitind-2083moh.html Forskjellen er bare at den gangen kom jeg ikke helt på toppen, men det gjorde jeg nå på tross av at jeg sliter med høydeskrekk.
 
Turen er ca på 1 mil og 1000 høydemeter. Selv Eivind på 10 år fullførte turen som en lek. Selv lagde jeg bare noen få scener og gråt bare en ørliten skvett. For de fleste er den nok ikke særlig luftig, men utsikten på toppen kan ingen klage på. Her ser man Jostedalsbreen og mange av de andre kjente tindene i området som Storen, Austabotentindane, Falketind m.fl.
 
Besøket vårt måtte dra videre østover, men vi gleder oss til mange flere turer i området  :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar