søndag 24. juli 2011

Mot Nordre Skagastølstind (2167moh)

I går lørdag var værmeldingene bra og Thomas ville helst komme seg litt opp i høyden. Det ble derfor til at vi tok Tindevegen over til Turtagrø.
 
Vi parkerte ved hotellet og gikk innover Skagadalen med Skagastølstindane på høyre side og Dyrhaugstindane til venstre. 

 
 Utsikten mot Fanaråken var fin selv om det var litt godværskyer rundt toppen. Opp her har vi gått for noen år siden og jeg har planlagt en jentetur opp der på sensommeren :-)  Verre skyer låg derimot tungt over Skagastølstindene, men vi satset på at det klarnet opp. Elva vi gikk langs er regulert og det meste av vannet forsvant plutselig inn i en tunnel.
 Stien innover dalen var lett og fin å gå på og synet av Dyrhaugtindane ganske imponerende.
 
 Denne dagen var en av de mørkeste og tristeste i Norge siden krigen og det ble ikke tatt mange steg uten at vi tenkte på tragedien i Oslo og på Utøya. Når vi kom til Tindeklubbhytta og så flagget heist på halv stang ble klumpen i halsen tung å svelge.
 Etter en rast ved hytta gikk vi videre bratt opp mot Nordre Skagastølstind. Det var god sti i steinura og greit og gå både for meg og Zappa også :-)
 
 Ved vatnet ved Kolnosi på ca 1584moh snudde jeg og Zappa. Thomas ville opp steinura mot toppen av Nordre Skagastølstind. Selv synes jeg de så svært bratt ut (det er mye brattere enn bildet viser..) Når jeg og Zappa kom nedi dalen startet det å regne skikkelig og skodda hang tjukk om toppen. Thomas nådde likevel nesten toppen. De siste 4 meterne droppet han pga dårlig sikt. Han kom heldigvis ned til bilen omtrent 10 minutter før jeg hadde planlagt å starte etterlysing. Tror vi må snart ta en ny tur opp her i klarvær :-)

1 kommentar:

  1. Utrolig mange flotte naturbilder her! Og morsomt å se drømmehytta tar form. Likte godt skiferen rundt ovnene :)

    SvarSlett