lørdag 25. juni 2011

Første sommertur 2011

I dag hadde vi vår første sommertur i fjellet. Jeg hadde gruet meg litt til dette siden det aulet med lemmen sist vi var oppe i fjellheimen. Zappa er jo helt gal etter å jakte smågnagere og det er ikke kjekt når en koselig tur blir rene massakren. 
 
Vi hadde forberedt oss med å kjøpe en skikkelig grime til dyret. Han var slettes ikke glad for å få den på, og vi kunne heldigvis ta den av etter kort tid. Lemmenåret 2011 kan herved avlyses :-) Vi så kun ett småkryp i live, men en del kadaver på turen. Rart at de plutselig er borte...
 
Kanskje det er mangel på lemmen som får fjellvåkparet som hekker i fjellet bak hytta til å konsentrere seg om jakt og ikke bry seg nevneverdig om oss turgåere. Som du nok skjønner er det ikke mitt nye kompaktkamera som kan ta slike fuglebilder. Thomas har anskaffet seg både nytt kamera: Canon 5D mk II og linse: Canon 70-300mm F/4,0-5,6 L. Han er visst veldig fornøyd med dette og det er fint at jeg får blogge noen fine fuglebilder her :-)
 
Vi gikk den vanlige ruten bratt opp bak hytta og fortsatte langs Mannsbergi på nedsiden av Søre Knipen og Graveskarnosi. Været var skiftende med skyer, sol, ca 10 grader og lite vind.
 
Det er veldig lett terreng å gå i, men fortsatt en del store snøfonner. Noe panoramautsikt mot 2000metertoppene var det ikke dagen for. De lå godt inntullet i skodde og skyer.
 
Thomas fikk også fanget en liten rype med linsa før vi gikk ryggen langs Graveskarnosi (1532 moh) tilbake. Vi gikk så ned skaret før Søre Knipen og fulgte et stykke høyspentlinjen som går like ved hytta og opp til antenna på toppen.
Nå er det tid for å planlegge innkjøp og hva som skal gjøres i sommerferien her oppe. Gleder meg til 4 uker i fjellet!

1 kommentar:

  1. Hei

    Flotte bilder av fugla må jeg si. Må nok skaffe meg en bedre linse til Nikon kameraet vårt!!
    Må si hytta deres har blitt flott, gleder oss til å bli ferdige (ferdigere) så vi kan vie litt mer tid til fjellet vi også.. :-))

    Ole-K

    SvarSlett