tirsdag 13. juli 2010

Dyreliv og snart ferdig terrasse

Selv om det nærmer seg ferie der alle fire ukene skal tilbringes med hytta som base, måtte vi opp å jobbe litt med terrassen forrige helg. Det ble langhelg siden vi reiste opp torsdag kveld og dro først fra hytta mandag morgen kl. 05:30. Jeg hadde hyttekontor med mobilt bredbånd på fredagen og var tilbake på kontoret ca kl 09:00 mandag. perfekt løsning :-)
Denne helgen var fjellvåkene som hekker i fjellveggen like bak hytta, stadig på tur over tomten vår. De har vært der hvert år siden vi kjøpte tomten i 2007, men i fjor så vi ikke så mye til de. Nå er de tilbake og kommer vi for nært reiret deres så står de stille i luften like over oss og slår med vingene. Vi holder oss derfor på god avstand. Utrolig flotte fugler og et imponerende syn å se de jakter. Først henger de helt urørlig som en prikk langt oppe på himmelen og når de får øye på noe stuper de loddrett ned i stor fart. Les mer om Fjellvåken her!
Det er mulig de har god tilgang på smågnagere i år. Zappa har allerede tatt livet av to lemmen selv om vi passer på at han ikke får jakte på de.. Håper fjellvåkene fant de for Zappa får ikke lov å spise lemmen. Heldigvis er de så feite at han ikke klarer å svelge de før "mor" kommanderer strengt SLIPP...

Lørdag kom min søster og familien opp for å hjelpe med terrasse og feriere litt i fjellet. Alle ble satt i arbeid og nå er terrassen snart ferdig :-)
Dette blir veldig bra. Nå kan sol og sommer bare komme :-)
Vi fikk gjort en del listing og annet arbeid også denne helgen med så gode arbeidsfolk, men rapport fra dette kommer først i senere poster....

5 kommentarer:

  1. Flott bilde av fjellvåken!

    Siden du liker fugler ønsker jeg å tipse deg om fugleforum.no :)

    SvarSlett
  2. Du spurte om oppskrifter på å bygge hagemøbler selv på hytteforum.
    Jeg har nå bygget bord selv.
    Du finner oppskriften her:
    http://www.samdal.com/hytte_bygg.htm#Hvordan_lage_dette_bordet_selv:

    SvarSlett
  3. Takker for tips om fugleforum. Etter at Thomas nå har fått seg nytt kamera, Canon 7D, har han fått tatt enda bedre bilder av fjellvåkene og andre dyr :-) Selv holder jeg meg til bilder av hytta og turer med mitt lille kompaktkamera.

    Bordet ditt Roger er midt i blinken. Vi skal om et par dager tilbake til hytta og jobbe, så da skal vi gå i gang å kopiere bordet ditt. Tusen takk!

    SvarSlett
  4. Hei Vibeke, takk for hilsen på bloggen min! Flott terrasse hos dere også da ;-) Veldig kjekt å få på plass... Vi venter fortsatt på gravemaskin for å få planert tomta, sukk... Ha en deilig avslappende ferie på hytta og nyt den! Syntes det var utrolig godt med de 2 siste ukene der! Gleder meg til bilder fra hytta di - sommeren 2010 !

    SvarSlett
  5. Hei og takk for hyggelig melding på bloggen min! Flott terrasse hos dere også da ;-) Veldig kjekt når den kom på plass! Kos dere på hytta i sommer - syntes det var utrolig godt med de 2 ukene vi hadde etter 1 uke på tur ! God sommer ;-)

    SvarSlett