onsdag 10. mars 2010

Planlegging av peis

Peisprosjektet i hytta har egentlig vært under planlegging like lenge som hytta. Planene har stort sett vært oppe i hodet mitt og materialisert seg etter hvert som ulike deler måtte praktisk gjennomføres.
  • Ved støping av platen ble et område ca midt i stuen forsterket ved at det ble lagt mindre isopor her og mer armering. Området ble markert nøye på tegningen. Les mer her!
  • Så ble pipen murt i flere etapper. Les mer her!
  • 7 cm leca ble så benyttet for å lage brannmur og nisje til ved. Les mer her!
  • Skifer ble lagt på gulvet. Les mer her!
  • Brannmur og pipe ble forblendet med selvplukket skifer. Les mer her!
  • Forblendingen ble fuget. Les mer om det her!
  • Ovnen ble montert. Les mer her!
Inspirert av Toril som bygger hytte på Musdalsseter, har jeg i vinterferien laget noen skisser av peisen jeg planlegger å mure på hytta.

Planen er å mure den slik at det ser ut som tørrmur, men støpe i bakkant. Jeg ønsker ikke at peisen skal bli for dominerende og heller ikke at prosjektet skal være for vanskelig å gjennomføre. Skiferplater på toppen og mellom de ulike nivåer ønsker jeg å bestille ferdige kuttet på mål. Resten av steinen regner jeg med å plukke selv. Har heldigvis en søster som også er "steingal" og vi har vitset litt om at jeg nå bare kan nummerere steinene på skissene mine og så sende Beate avgårde i skiferbruddet på Mannsberg :-)
Jeg skal nå først ta med skissene og bilder til en steinbutikk for å spørre litt mer om hvordan jeg skal gjøre dette... Jeg må inrømme at jeg fortsatt har noen hull i kompetansen på dette området....


Slik ser det ut i stuen nå der peisen skal komme. Peisinnsatsen står klar :-)


Resten av forblendingen skal jeg gjøre etter hvert som jeg murer peisen for å det til å passe fint sammen.
Gleder med til å starte med steinplukking til sommeren :-)

1 kommentar:

  1. Å, så fin stein! Du er jo bare kjempeheldig som har et steinbrudd i nærheten der du kan plukke!

    Dette blir kjempefint også så det veldig praktisk ut med ovn og nisje til ved,i tilegg til selve peisen.

    Hilsen Gry K

    SvarSlett