søndag 21. februar 2010

Hyttebyer eller folkehytta?

Siden det nå er vinterferietid for hele landet er det igjen mye hyttestoff media. Det som er fokus nå er diskusjonen om folk ønsker å klumpe seg sammen i hyttebyer ved alpinanleggene eller de helst vil tilbake til det enkle og autentiske hyttelivet?

Hytteliv konkluderer den 18.februar i en artikkel at hytter ved alpinanlegg ikke lenger er like populært. Fritidsboliger nærmest slalåmbakken har svakest prisutvikling i 2009. Der steg prisene med kun én prosent, mens de steg med 7 prosent i neste rekke, det vil si 3-15 kilometer fra bakken. Tallene er hentet fra en statistikk fra Eiendomsmeglerforetakenes Forening.
En av årsakene kan være at hyttene nært alpinbakken var i utgangspuktet høyt priset i forhold til andre fritidsboliger. Forsker Finn Arne Jørgensen tror folk begynner å bli lei av afterski og støy og at fravær av naboer er den nye hytteluksusen.

Dagens Nærlingsliv skriver 19 februar at etter at salget av hytter fikk seg et solid løft ifjor, følger tomtesalget etter. Flere av landets fjellmeglere melder om et nytt rush etter rimelige hyttetomter. Flere nordmenn ønsker å realisere drømmen om å bygge den typiske folkehytta - enkle hytter gjerne beliggende et stykke unna alpinanlegg og oppkjørte løyper.

19. februar stiller Bergens Tidene dette spørsmålet i forbindelse med at Myrkdalen nå skal forvandles ved hjelp av 8-10 millardar kroner. I dag ligger Voss Fjellandsby på et lite område nordi Myrkdalen, men snart starter en storutbygging som også tar hele resten av dalen i bruk. Antallet fritidsboliger planlegges å øke fra ca 300 i dag til 3400. Planene inkludrer fem nye skiheiser og fire-fem hotell.

Tja, sier jeg...
Selv tror jeg at mange og kankje de fleste liker godt å klumpe seg sammen i hyttebyer i fjellet. Folk har ofte stressende hverdager og ønsker at ting skal være enkelt på fritiden også. Det skal helst bare være å hive seg i bilen, kjøre til døren og komme til ferdig varmet hytte der man tenner gasspeisen med fjernkontroll. Behovet er kankje mest "stueforandring". Så er jo mennesker stort sett veldig sosiale og i hyttebyer finner man seg nye naboer som man koser seg sammen med. Barn liker også godt å ha andre barn rundt seg og det gjør ofte hverdagen for foreldrene enklere at det er barn å leke med. Hyttebyene har noe for en hver, her er party, fjell, langrenn, alpint, shopping, spa, fritidstilbud, osv....

Om det egentlig er et rush etter den enkle folkehytta er jeg heller ikke sikker på. Mulig at det heller er at "folkehytta" er økonomisk er mulig for folk flest. Jeg tror fortsatt at flertallet helst ønsker å være så nært alpinbakken og afterskien som mulig. Jeg tror, dessverre eller kanskje heldigvis for oss i mindretallet :- , at de fleste fortsatt ikke kan tenkte seg å måtte parkere bilen et stykke fra hytta eller klare seg uten vannklosett. Jeg møter selv ofte folk som måper når jeg sier at jeg ikke har vannklosett og at vannet stopper i en krane på utsiden av hytta.

Når det gjelder utbyggingen i Myrkdalen og Vikafjellet er et svært fint område både vinter og sommer. Her kan man vandre inn i Stølsheimen og har mange turmuligheter. Kort vei til Bergen er det også.. Prisen her etter hvert kommet på et slikt nivå at vanlige folk kun har råd til en liten leilighet og personlig synes jeg det er blitt for tett bebygget allerede. Likevel tror jeg at dette er det veldig mange vil ha. Jeg skjønner godt at man må bygge tettere når "alle" skal ha fritidsbolig på fjellet med minst like god infrastruktur og luksus som hjemme. Det eg er spent på er hvordan man skal oppgradere veinettet til å tåle den økte helgetrafikken samt sikre at strømnettet tåler den ekstra belastningen fra alle de oppvarmede fritidsboligene med jacuzzier (utendørs spa etter "termos"-prinsipet).

Det som jeg synest er supert med at man bygger konsentrerte vintersportsteder, er at det fortsatt blir god plass i fjellheimen om man bare går utenfor de oppkjørte løypene :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar