onsdag 13. januar 2010

Nytt år - 2010

Nå er vi kommet så langt ut i det nye året at det nesten er for sent å si Godt Nytt År! :-)

I dag 13. januar er det 20 dag jul. Dette var en merkedag på primstaven. Mens den 25. desember har tegnet drikkehorn, har 13. januar tegnet for et drikkehorn opp ned. Altså nå er julefesten slutt og da skal juleølet være drukket opp. Les mer på forskning.no.
Dagen i dag er også min fødselsdag og nå er jeg blitt hele 45 år. Jeg har fått en del fine gaver som også skal anvendes på hytta - noen pynteting, gode varme klær og løsning for å kunne ringe hytta varm. Fra Thomas fikk jeg altså Ontech GSM Mini. Les også mer om erfaringer med denne løsningen på forumet byggehytte.no. Det blir garantert mer på bloggen senere om å sette dette i drift og erfaringene med løsningen. Det fine med denne er at man ikke trenger å betale en månedsavgift.

Når det gjelder det frosne avløpet vårt på hytta så er det nok fortsatt frossent og det blir det nok frem til våren en gang :-( Det hjalp ikke med varmekabel eller varmt vann i vannslange. Våre anstrengelser resulterte kun i at vannslangen vi hadde putten mange meter ned i avløpsrøret fra dusjen, også frøs fast og ikke var til å rikke. Nå er varmekablene på på badet og i tillegg ligger en varmekabel på 4 meter i avløpsrøret. Før neste vinter skal vi grave opp avløpet utenfor hytta og legge varmekabel helt med til rensetanken...

Det har egentlig vært så mye snø, kaldt og skikkelig vinter i Bergen den siste tiden at det ikke er så veldig fristende å ta turen til hytta akkuratt nå. Fint skiføre hjemme også. Heldigvis bor vi i Lysefjorden og ikke i den dårlige luften i sentrum. Det blir nok noen hjemmehelger nå før vi beveger oss til fjells igjen :-)

7 kommentarer:

  1. Leit å høre at avløpet fortsatt er tett pga. frost.
    I tilegg til å legge varmekabel til sommeren, bør du også isolere ekstra.

    Jeg har varmekabel i mine rør, men opplevde i fjor vinter at det kunne ta opp til et døgn å tine et frossent rør. Jeg gravde derfor opp, og la ekstra isolasjon med XPS plater.
    Opplever ingen frostproblemer i år, selv med sprengkulda som har vært de siste ukene. Har faktisk ikke hatt bruk for varmekabelen ennå heller.

    Bruk 70-80mm XPS plater over avløpsrøret.

    Du kan lese mere om dette på denne siden:
    http://www.jackon.no/eway/default.aspx?pid=261&trg=MainPage_4926&MainPage_4926=5666:16580::0:6166:1:::0:0


    Roger

    SvarSlett
  2. Sier ihvertfall gratulerer so mykje med dagen idag jeg da! Artigt; 45 år den 13.01. No blir jeg 46 den 16.01. 2 steinbukka som bygge hytte - kan ikke bli anna enn "steikje flotte hytte" det vel ! ;-) Skal lese mer om gava di; "Ring hytta varm"! Det ønska eg meg også til dagen!! Hilsen Merete

    SvarSlett
  3. Gratulerer med dagen i går!!

    Gleder meg til å høre "ring hytta varm" opplegget. Det må vi skaffe oss også.
    Trasig med frossent avløp, også akkurat etter at dere hadde fått dusj og innevann til å funke :(
    Vi har heldigvis sluppet trøbbel med vann og avløp - har varmekabel, men den er ikke koblet til enda. Antagelig er det greit isolert + at snøen kom veldig tidlig hos oss. Det hjelper også på isolasjonen. Høres ut som et godt råd Roger hadde i kommentaren sin.

    Vi tar turen til fjells i morgen og lakker/oljer litt mer. Håper at vi både har vann og avløp ;)

    Kos dere med hvitt Bergen!

    "snakkes"

    Toril

    SvarSlett
  4. Tusen takk for gode råd, Roger. Vi må nok grave opp, ja og legge mer isolasjon selv om vi har noen matter som ble anbefalt av byggmakker. Problemet er at det ikke legger seg snø langs langsiden av hytten i det hele tatt. Så tror jeg nok at mulig det er skjedd noe med fallet på røret etter vi gravde på det...
    Toril, godt tur til fjells. Vi klarer faktisk å dusje selv med tett avløp. Mangler ikke på kreativitet - en stor plastbalje settes i dusjen og tømmes ut etterpå :-)
    Merete (Endeling hytte), gratulerer med dagen i dag! Har sendt deg en e-post også :-)
    Selv skal jeg ta ut julepresangen min i dag. Spa, middag og overnatting på Solstrand Hotel: http://www.solstrand.com/
    Først en liten mil på joggetur, og så bare kos resten av helgen.
    Riktig god helg!
    - Vibeke

    SvarSlett
  5. Jeg hadde også samme problem med at snøen ikke legger seg noe særlig på framsiden av hytta der vannrøret kommer inn.

    XPS platene isolerer bedre og tåler også mye belastning uten at de trykkes sammen enn mattene du har brukt.
    De beste kvalitetene tåler veldig stort press,
    og brukes bla. på vei, jernbane og flyplass prosjekter.


    Ser at Jackon også har en egen detaljert beskrivelse på frostsikring av rør.
    Den kan jo være greit å lese:

    http://www.jackon.no/eway/default.aspx?pid=261&oid=3403&trg=__new_5614&MainPage_4926=5612:0:10,1737&Content_5612=5614:17468::0:5607:1:::0:0&__new_5614=3403:17675::0:5639:1:::0:0

    SvarSlett
  6. Wow :-)det var skikkelig hytte på fjellet :-)
    Kjempeflott :-)

    Og digget bilde av hunden med "frostrøyk"? i pelsen :-)

    Og ja , utrolig vintervær her i Bergen i år :-)

    SvarSlett
  7. so kjekt da va å lesa bloggen din :-) som sogning fekk eg jo litt heimlengt! eg flytta til tromsø for nokre år sia.. og vi har vårt "hytteparadis" i burøysund. bilete derifrå kan du finne på ingebjorg.blogg.no, her er det litt andre forhold enn på Tyin ;-) men begge plassar er det nok vær og nydele landskap. lykke til!

    SvarSlett