tirsdag 29. desember 2009

Romjulsskitur

Da var julen over med masse god mat og hyggelige familiebesøk. Mandag morgen når mange måtte tilbake på arbeid, startet jeg og Thomas dagen med en forfriskende joggetur på nybrøytet vei, og satte deretter kursen for fjellet og hytta.
For første gang på veldig lenge har det vært hvit jul i Bergen og det mest fantastiske er at snøen faktisk har tenkt å bli liggende til over nyttår. Det var derfor ikke ønske om snø og kulde som lokket mest i fjellet :-)
Da vi kom opp var det skumring, lett snø, -10 ute og -8 inne i hytta. Det gikk greit å få opp varmen og jeg er glad for de to varmeteppene som tinte opp sengen. Urinovaen (urindoen) var frossen, men den tinte til neste morgen. Jeg bør kanskje enten ha mer frostvæske i den eller ha på kablene på badet litt mens vi er borte.

I dag våknet vi til klarvær, vindstille, -15 grader og sol midt på dagen :-) Det ble skitur mot Mannsbergvatnet.

Antenna på Søre Knipen i bakgrunnen. Midt på dagen kom sola så vidt over ryggen på fjella i sør, Frostdalseggene.

Oppe ved Mannsbergvatnet ca 1350 moh var det ganske kjøligt, men vottene måtte av og kamera frem. Mot nord ser vi Hurrungane med sine karakteristiske topper som strekker seg over 2000 moh. Tusen takk mamma for de fantastiske tovede ullvottene du har strikket til oss og som vi bruker inne i vindvottene - uunnværlige :-)

Dagene er korte på fjellet nå midtvinters og månen tittet frem over antanna på Søre Knipen på returen. I den blå timen og med himlen farget fiolett, gjenstod bare nedkjøringen til hytta. Det kan godt komme litt mer snø. Enkelte steder stakk det opp både steiner og busker siden søen hadde blåst sammen i fonner.

Kjempedeilig å komme tilbake til varm hytte etter en flott skitur. Først middag, så litt blogging før jeg snart inntar hvileposisjon med en Cider og Lucifers Evangelium av Tom Egeland :-)

5 kommentarer:

  1. Det må vel hete å nyte sitt otium? Høres godt og velfortjent ut etter fantastisk byggeinnsats :-)

    SvarSlett
  2. Hei og takk for hilsen på egen blog!

    Det er en inspirasjon å lese om de som nyter hyttelivet i nesten ferdig hytte også, det er jo dit vi vil!!

    Fikk bekreftelse fra IKEA på at de leverer kjøkkenet som avtalt i dag så da begynner det å gå rette veien. Har heldigvis en veldig fleksibel elektriker som vil koble strøm fortløpende etterhvert som jeg blir ferdig med rommene. Ferdig nok til påske er målet nå, og det er jo bra hvis vi klarer. Så da kan jeg kanskje ta en lang skitur selv og ikke tenke at jeg heller burde være på hytta og jobbe:)

    Nyt livet og godt nytt år!
    Mvh, Jon

    SvarSlett
  3. Så fine vinterbilder fra hytta di! Selv om det kan være kaldt, så er det jo så fint! Har vært noen dager med et nydelig lys på skiturene her også i jula.

    Kos deg videre på hytta og ha et godt nytt år.

    SvarSlett
  4. Dette virker jo bare SÅ idyllisk!! For noen flotte bilder dere har lagt ut. Skikkelig vinteratmosfære der :) Koselig å kikke innom.


    Psst, Tom Egeland var bra! Jeg leste også den i romjula :)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for kommentarer!
    Ja, det var noen fantasktiske skiturer vi fikk i romjulen. Siden har vi jo hatt vinetr, over 10 minus og ca 30 cm snø her hjemme også :-) Uheldigvis fikk jeg diskkjæsj på MACen så alle romjulsbildene er nok borte. Hadde siste backup fra 27. desember.
    Var maks uheldig siden min datter fikk kameraet mitt med til Austalia og jeg slettet alt fra minnekortet før hun dro...
    Ja, Tom Egeland kan virkelig anbefales!

    SvarSlett