søndag 4. oktober 2009

Siste helg med bilen på tunet

Da ble det en langhelg til fjells til snøen. Det var kommet litt snø på bakken rundt hytta og Thomas og Zappa benyttet anledningen til litt tur og lek i snøen. Det var ingen varme på i hytta bortsett fra solarventi som sørget for god utlufting. Hytta var kald, men tørr og fin inni. Det gikk greit å opp temperaturen med fyring i ovnen og å sette på det som var av ovner. Ute var det ca -3 grader og vind da vi kom opp torsdag kveld.
Inne i hytta fikk vi gjort litt av hvert denne helgen. Kjøkkenhetten og ventilator fra IKEA kom på plass med ventilasjon ut. Den gamle tallerkenhyllen til moren til Thomas er blitt hvitmalt og fått selskap av de gamle tallerknene til min bestemor. Gulvet i stuen har fått lister, men det mangler fortsatt tak- og hjørnelister. Peisen må nok vente til neste sommer før den får bli koblet til pipa og pyntet med skifer, men det er likevel blitt riktig hyttehjemmekoselig :)
Lørdag var det rene snøstormen ute og deilig å være inne i hytta. Fårikålen ble like godt kokt på den fantastisk varme og praktiske kjøkkenovnen.
Det ble gjort litt arbeid på badet denne helgen også. Døren til badstuen ble satt i. Badstuen fungerer nå som verktøysbod så det var greit å kunne lukke den. Resten av silikonen ble lagt i hjørner og langs gulvet. Steiner og skifer på gulv fikk også et lag med noe polish som gjorde de fine og lette å gjøre ren, men kanskje litt glatte.
Noen hyller og knagger fra IKEA, samt lys over speilet kom også på plass, så nå begynner det å likne noe.
Dobbeldosystemet med en bibbelim og en kominert bimmelin + bommelom, fungerer veldig bra. Først trodde vi det var forbrenningsdoen som luktet litt etter den var ferdig brent, men vi fant ut at lukten kom fra sluken i dusjen som ikke haddde vann i vannlåsen. Etter den fikk en liter vann, forsvant all dårlig lukt på badet :)
Vi fikk også montert varmtvannstank i nisjen, men vi må fullføre montering vannsystemet neste gang siden vi mangler noe verktøy og deler. Så det ble bæring av vann inn i hytta i bøtter også denne helgen. Egentlig ikke noe problem med borehull og krane rett utenfor baderomsvinduet.
Søndag var det fint vinterføre med snø oppe ved hytta, men nedover i dalen mot Øvre Årdal var det masse flotte høstfarger.
I tillegg til jobbing på bad og kjøkken har jeg denne helgen jobbet litt med gardiner til soverommet og trekking av hjørnesovesofaen med møbelstoff. Det kommer egne blogginnlegg om dette senere :)

4 kommentarer:

  1. Hei Vibeke!

    Så superfint det blir! Jeg er særlig imponert over badet ditt. Ser veldig stilig ut med naturstein i dusj og langs kanten. Syns du er flink med sånne litt utenfor det vanlige ting. Jeg er mye mer tradisjonell og ikke så kreativ! Skulle ønske jeg hadde turt litt mer når jeg ser hvor fint det blir. Tror nesten jeg må få komme å se en gang!

    Det er en "høydare" hver søndagskveld når jeg kan sette meg ned å lese og se hva du og andre har gjort. Nå er jeg spent på innlegget ditt om gardiner - det nærmer seg at jeg må tenke på det også.

    Ha en god uke!

    "Snakkes"

    SvarSlett
  2. Hei Vibeke!

    Hytta blir kjempefin og med personlig preg. Er fasinert av smarte løsninger som jeg tror øker trivsel og bruk. Håper dere får en skikkelig lang vinter med mye flott skiføre.

    SvarSlett
  3. Hei på deg.

    Så fint badet ble! Artig vri med stener inne i dusjen. Lekker ventilatorhette også, Ikea altså? Så morro det må være å ha kommet så langt at dere kan ta i bruk hytta. Gleder meg allerede.
    Klem fra Ann-Christin
    PS. Vet du forresten hvordan man får lagt ut link til bloggen på forsiden til vibyggerhytte.no?

    SvarSlett
  4. Tusen takk for tilbakemelding. Det er det som holder oss hyttebyggere oppe i medgang og motgang :)

    Hei Ann-Christin. Ja ventilatoren er fra IKEA og matcher steikeovnen perfekt, også den fra IKEA. Veldig fornøyd med valget og at det gikk greit å montere selv.
    For å legge link til vibyggerhytte.no må du logge deg inn å benytte menyvalget til venste: http://www.vibyggerhytte.no/byggeblogger_tips.asp
    Alternativt ville jeg sendt de en e-post.. Lykke til!
    "Snakkes!

    SvarSlett