torsdag 27. august 2009

Stein og litt annet....

Jeg har tidligere blogget litt om at jeg er litt svak for stein, tilnærmet "Stein"-gal ... Det var på en tur langs veien opp til skiferbruddet her på Mannsberg at jeg fant en del flate elevstein av skifer i grøftekanten og synes det var sååå utrolig fine. Jeg har siden det plukket slike steiner hver gang jeg har vært ute på tur og også kommandert besøkende til å fylle lommene. Nå ble det etter hvert en anseelig mengde slike steiner og noe måtte jeg jo bruke de til. Etter en del timer på alle 4, (takk og lov for at det finnes arbeidsbukser med puter på knærne), så er de kommet på badegulvet i kombinasjon med sorte skiferfliser.

Det er steiner rundt kanten på hele badet. For å si det forsiktig så har jeg mange en gang de siste dagene sagt til meg selv - "Hvorfor i huleste må du finne på slike eksperimentelle ting?" Nå har jeg i allefall limt fast en og av noen hundre steiner og det gjenstår kun å fuge gulvet i morgen.
Om jeg skulle startet med badet på nytt hadde jeg gjort en del annerledes, ja. Jeg hadde lagt panel på alle vegger utenom dusjen og så lagt skifer i dusjen - altså ikke hvite fliser. I tillegg hadde jeg valgt grå skiferfliser for å de mer lik i fargen til steinene, selv om den sorte har en jevnere overflate. Fargene på steinene vil nok bli litt mørkere når jeg legger på noe polish.

Dersom noen lurer på hvorfor jeg har laget en løsning med to nisjevegger på badet, vil de nok skjønne det når vannsystemet blir montert. Jeg har også lagt rør i nisjevegger og til kjøkkenet. Dette for å skjule vannsystemet fra Hyttetorget og plastrørene som skal legges åpent.

Ellers kom det en budbil med svær henger og lesset av kjøkkenet og senger fra IKEA.
Jeg har også kommet litt videre på møbeloppussingen. Gleder meg til alle de grusomme grønnbeisede pinnestolene blir hvite og fine :)
Så har det skjedd en bra ting til i dag og det er at jeg har fått stukket ut tomten og fått satt ned grensemerker rundt mine 1000 m2 med stien og lyng. Hadde også en koselig kaffepauseprat med grunneier og landmåler :)

3 kommentarer:

  1. De var flotte,- steinprosjektene dine (sjekket også Stein-galinnlegget fra i fjor! Det er sånt jeg drømmer om, og vært nære på å samle stein noen ganger - men så har det ikke blitt.... Flott å se at noen får det til!

    SvarSlett
  2. Hei Vibeke!

    Hvordan ble det - silikon eller fug i ytterhjørnene? Kom plutselig på at det lureste hadde vært å bruke hjørnelister, men det er jo altfor sent nå om du ikke tenkte på det selv da :). Badet ser kjempefint ut!! Ha du fuget gulvet? Brukte du vanlig fug eller hadde du noe "stuff" i det som gjør det mer motstandsdyktig? Snakket med en på en flisbutikk om det og de anbefalte det til sånne steingulv. Helt sikkert bra uten også. Har du lagt silikon enda? Hvis ikke kan du lese om det på min blogg. Var faktisk ganske kjekk den tapen jeg kjøpte.

    Toril :)

    SvarSlett
  3. Ja, det er bare å sette i gang med steinsamling :)

    Det ble fugemasser i utvendige hjørner og det ser bra ut - kommer bilder når alt er ferdig :)
    Jeg tenkte på hjørnelister, men var redd jeg ikke ville få det til. Jeg hadde vanlig fug på gulvet. Håper det holder. Jeg har tenkt å forsøke slik tape til silikonen, men glemt å kjøpe det ennå. Skal opp i helgen sammen med 5 venninner å montere kjøkken m.m. Snakkes!

    SvarSlett