torsdag 20. august 2009

Filser på vegger - bad

I går synes jeg det meste gikk ganske tregt og var ganske lei. I dag våknet jeg visst og satte det andre beinet først ut av sengen (ca kl 06 for å fortelle Zappa at det ikke var frokost ennå..), for dette har vært en skikkelig bra dag :)

Litt om hvordan en amatør (meg) legger fliser på vegger:
- vater en list langs gulvet
- blandet litt fliselim, heretter kalt "gugge" (jeg bruker blande av ca 1-2 liter vann når jeg jobber alene)
- guggen skal ha konsistens som sjokolademusse :)
- legger gugge utover veggen på et passelig område (ca 1/2 - 1 m2)
- trekker tannsparkel over guggen og sjekker at det er jevnt
- setter flisene så oppå listen langs gulvet
- vrir og presser flisene på plass
- stikker inn flisekryss mellom flisene (kun en pinne inni slik at de kan tas ut igjen)
- passer på at flisene er så tette at mellomrom er like brede som flisekryssene
- legger fliser utover veggen
- tilpasser langs vegger, rundt rør og ventiler med det men måtte ha av kutteverktøy (flisekutter, flisesag, vannsag, tang, bor..)
- Fjerne flisekryss etter en tid (ca 1 time) og vasker flisene. Setter så kryss på plass igjen i høyden (så de ikke synker)
Metoden brukes kun på eget ansvar eller etter kvalitetskontroll av fagkyndige :)

Jeg er i allefall meget fornøyd med resulatet av min jobb siste to dagene selv om jeg ikke liker ting som tar lang tid. Dette er slikt som tar tid.. Det vil gå ennå noen dager med to økter om dagen før jeg er helt ferdig med veggene. Gleder meg allerede :)
Til de som ennå ikke har skjønt det (inkludert min mor): Nei, jeg skal ikke ha turkise vegger på badet. Det blir litt etter litt hvitt og fint ;)

Hva du ikke kan klare deg uten:
- arbeidsbukse med puter på knærne (anbefaler de på Biltema)
- flisekutter (jeg har en til kr 129,- fra Biltema )
- flisesag (liten håndsag også fra Biltema )
- boremaskin med visp ( Fikk boremaskin til jul et år av mine barn da det var det jeg hadde på ønskelisten. Min datter mente jeg var helt håpløs siden alle andre mødre ønsker seg noe fornuftig som sminke eller smykker.....)
- bøtter
- vann (mengder)
- elektrisk flisesag/ vannsag (den kan sikkert erstattes av vinkelkutter dersom man har noen som tør å betjene denne)
- tusjpenn
- meterstokk
- tannsparkel
- strøm
+ vegg, fliser, fliselim o l.....

Jeg fikk også et lass med lokal ved til vinteren i dag. Tok litt inn i boden og la en presenning over resten. Så beiset jeg en halv vegg for å rette ut ryggen mellom fliseøktene. Fikk også en gladmelding fra IKEA om at kjøkkenet m.m. nå pakkes i bilen og blir levert tidlig i neste uke.
I morgen er det ny økt og jeg håper jeg tar riktige fot ut av sengen da også :)

4 kommentarer:

  1. Jeg følger med deg.....;)
    Akkurat kjøpt meg hytte selv, som skal pusses opp "litt"...

    Lykke til i morra. Håper det blir en like god dag som idag....

    -Aina Wie-

    SvarSlett
  2. Hei Vibeke!

    Er fortsatt veldig imponert over innsatsen din og hvordan du tar fatt på ukjente oppgaver.

    Synnøve

    SvarSlett
  3. Stå på !
    Dette minner meg om da jeg la fliser på mitt hyttebad, høsten for to år siden.
    Det ble litt kappløp med tiden for å få gjort mest mulig de helgene jeg var der oppe.


    Roger

    SvarSlett
  4. Hei Vibeke!

    Badet ser skikkelig fint ut! og din arbeidsbeskrivelse stemmer veldig bra med den måten jeg gjør det på selv :) Eneste forskjellen er at jeg brukr tau og ikke kryss. Det er enklere syns jeg. Lettere å få fugene rette over flere flisrader/kolonner. I tillegg sørger tauet for at du slipper flislimsøl i fugen som det er plundrete å få vekk når den er tørr. Min erfaring er at det ikke er nødvendig å vaske bort flislimet på glaserte fliser. Det vaskes lett vekk selv når det er tørt og forsvinner når du fuger. Viktig likevel at det ikke er tørkete limrester i sprekkene vil syns etter fuging. Det blir fargeskjolder av det.

    Ellers lykket til med fugingen, det er litt stressjobb, men vask ofte og bruk fingern over fugene (anbefaler gummihanske ellers blir den fort sår)

    Du spurte om fugemasse eller silikon i ytterhjørner på nisjeveggene. Jeg syns fugemasse, men tar litt forbehold om at veggen er stabil. Dvs om det er tre inni i veggen så kan den vri seg litt ved temperaturforskjeller og da sprekker fugen. Jeg ville tatt sjangsen og sett hvordan det går for det finest med fugemasse.

    Vi snakkes!

    Toril

    SvarSlett