mandag 24. august 2009

Ferieuke nummer 5

Skal si tiden går fort når man har nok å ta seg til. Vips så var jeg startet på den 5 ferieuken min med hyttejobbing nå i år....
Det har blitt gjort mange timers godt arbeid på hytta også i slutten av forrige uke og i helgen. Fikk heldigvis også litt besøk da min sønn Erlend og Thomas overnattet på vei for å se Road Racing på Våler både fredag og søndag.
Som tidligere blogget så går det mye tid for å legge fliser med mye vinkler og hull som skal kuttes til. Jeg blir nok heller ikke ferdig med veggen helt denne gangen, for jeg gikk tom for fliser :( Det gjenstår bare litt, men det var ingen her i nærheten som hadde hvite enkle kvadratiske fliser som likner.
Det ble i allefall bra det som er ferdig :) Nå er jeg også snart ferdig å fuge. Fuging er grisearbeid, men det gikk faktisk bedre med Toril sin metode - fingrer i gummihansker. Tusen takk for tipset!

Jeg orker ikke stå med flisearbeid hele dagene så noen "pauser" må man ha.
Nå har jeg stort sett prioritert å spaklet og malt veggene på det store rommet i midten på hemsen. Det fikk siste strøket i dag. Nå er det bare å flytte over alt rotet fra det andre soverommet der jeg holder på med en del møbeloppussingsprosjekter, slik at jeg kan ta gulv og vegger der også. Lister blir først tatt til vinteren.....

Jeg har også tatt med symaskinen til fjells og har sydd en selvkomponert rulleliftgardin til "gutterommet" oppe. Må tenke litt på om jeg liker den eller ikke, men den henger nå der nå.

Rulleliftgardintypen min er fryktelig billig og enkel å lage:
- Kjøp stoffer - gjerne to typer om man ønsker for.
- Kjøp en firkantet list til å ha oppe
- Kjøp en rund list til å tre i nede
- Kapp listene så lange som bredden på gardinen ( skal den være inne i karmen eller gå utenpå?)
- Bor noen hull (f.eks. 3) i den firkantede listen som kan brukes til å skru den fast med
- Mal eventuelt listene
- Lim selvklebende borrelås på den firkantede listen.
- Sy sidene på gardinen
- Sy to bånd på ca 50 cm og lag et knapphull i ene enden.
- Brett en kant på gardinens øvre kant og fest borrelås (den myke delen) og bånd der
- Før du syr fast kanten bør du sjekke at gardinen passer til vinduet og ev justere litt slik at den blir ben.
- Brett nedre kant av gardinen slik at du får en kanal til å tre den runde listen i
- Sy to knapper på forsiden av gardinen der båndene er festet
- Rull og knapp :)

Andre rulle-/liftgardinvarianter:
Jeg har også hatt noen joggepauser her oppe på fjellet - høydetrening (håper jeg) :)
Vi er en gjeng som jogger sammen og vi skal løpe halvmaraton i Oslo snart. Nå er visst "tøttene" i Lysefjorden løpeteam i skikkelig hardtrening nede i lavlandet og jeg må jo sørge for å ikke bli den sinken. Jeg gikk skikkelig på trynet under dagens økt og har nå papir og tape på begge håndflater (mangler plaster) og på vei til å få et skikkelig blåmerke på hele låret. Men jeg er fortsatt fint i stand til å både løpe og jobbe :)
Lasset fra IKEA som skulle kommet i dag, kommer først på fredag og jeg kan få gjort mye på disse dagene. I morgen skal jeg fuge ferdig på badet og så starte med skifer på badegulvet.

4 kommentarer:

  1. Så kult Vibeke at du har lagt deg til som følger på bloggen min! Morsomt! Såg det ikkje med ein gang. Så bra prosjekt du holder på med da.. kjempeflink. Sjøl skal eg igang med kolonihagehytte som eg kjøpte tidligeare i sommer. Og gruer og gleder meg til det. Skal stikke innom igjen og lese meire her inne. Tøft med damer som plesker til med flising på bad etc.

    SvarSlett
  2. Du er flink, Vibeke...! Hilsen en gammel venn

    SvarSlett
  3. Heisan!
    Kul blogg. Har vært på flere visninger på "overprisete" hytter i Telemark siste tiden og tanken om å kjøpe en tomt, bygge selv,har tatt form. Etter å ha lest Bloggen og annet positivt om denne produsenten har jeg nå bestilt katalog.
    Flott område dere har valgt. Er selv på hytte på Slettrust 1-3 ganger i løpet av året.
    Rypejakt på Søre Knipen og fjellene innefor.
    Fjøsblues i Avdalen er heller ikke å forakte.
    Lykke til videre.

    SvarSlett
  4. Ja, har man mulighet for å få tak i en tomt til en akseptabel pris i et område som man liker, tror jeg man kan få mer for pengene ved å bygge hytte. Og så får man jo da noe som er tilpasset ens ønsker og behov, samt at det tross alt vil være en ny hytte med moderne krav til materialkvalitet, isolasjon og elektrisk annlegg..
    Vi trives kjempegodt i området vi har valgt å bygge hytte. Nært både den ultimate villmark og sivilisasjon med kulturtilbud i fleng :)
    Lykke til videre!

    SvarSlett