søndag 12. juli 2009

Sommervarme, vann, pipe og hems

Fredag 3. avspaserte jeg etter lunsj og satte kursen til hytta på Mannsberg. Jeg var spent på om Valdres brønnboring hadde boret etter vann slik de lovet.
Været var sydenvarmt med ca 28 grader i Bergen og i Voss sentrum var temperaturen som i en spansk innlandsby med 35 grader i skyggen. Sommervær også på fjellet med sol og 25 grader i skyggen også 1100 meter over havet :)

Ja, det var boret et hull bak hytta for vann, men ikke noe slange eller mulighet for tilkobling. I følge naboen fant de vann på vel 90 meter, men selv har jeg ikke fått fatt i de ennå...

Jeg startet opp med maling og spartling på hemsen. Thomas kom opp sent om kvelden med en stor henger med gamle møbler fra Tønsberg som jeg skal få til hytta. Han hadde også med Zappa (hunden som nå er mest Thomas sin). Zappa har det siste halvåret hatt problemer med at klørne hans sprekker og fliser seg og blir vonde og betente. I vår måtte han trekke en betent klo på ene bakfoten og det bruke lang tid på å gro. Når har han trukket en på hver fremfot og skal være i rekonvalens her på fjellet med meg og holde seg mest i ro.

Lørdag morgen var det vanlig prosedyre med en tur til Byggmakker Andersen i Øvre Årdal der vi finner alt vi trenger, og som alltid får god hjelp og selvice.
Siden været var så flott ønsket vi å gjøre arbeid som innbar at vi kunne være litt ute. Det ble derfor hovedoppgaven å få pipa ut gjennom taket. Muringen og hulltakingen gikk bra. Vi klødde
oss en del i hodet over bruksanvidningen på beslaget som tetter mot hyttetaket, men fikk det nå til etter hvert.
Vi ble desverre ikke helt ferdig siden vi gikk tom for ildfast masse. Pipa ble derfor dekket med presenning. Det som gjenstår nå er å få på tre pipeelemeter til, støpe inn 4 armeringsjern, sette på topphatt og slemme/pusse pipa.


Det ble også tid til litt annet mindre arbeid som gjenstod rundt om kring i hytta samt flytting av materialer og start på skillevegg til det andre soverommet på hemsen før Thomas reiste hjem. Jeg fikk plukket litt stein til forblending av pipe/brannmur som jeg planlegger å starte med neste uke, samt lutet panlet i entreen før helgen var helt omme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar