mandag 13. juli 2009

Fuging og furugulv i stuen


Thomas tok seg tatt seg litt fri fra jobben og kom fredag 10. juli opp for å hjelpe med å legge tregulvet i stuen. Først måtte vi rydde en masse ut og bort og vekk, så primet vi gulvet og boret, boltet og limte lektene til gulvet. Så var det å legge planken på og lute bordene etter hvert. Litt lirking og "fusking i faget" ble det, men resultatet ble veldig bra :)

Lørdag ettermiddag etter vi hadde lagt halve gulvet fikk vi den lure ideen at vi skulle ta inn det store langboret som var "arvet" fra Thomas sin bror i Tønsberg. Boret er stort og blytungt, men vi fikk det inn til slutt. Vi var svært fornøyd helt til jeg kom på at vi jo skulle lakke gulvet også. Det var ikke aktuelt å bære bordet ut igjen, så det ble plassert opp etter pipen der peisen skal komme.

Jeg fikk innimellom saging og luting av gulvplank tid til å fuge deler av skiferen på pipe og brannmur. Prøvde først med ymse verktøy, men fant ut at det eneste som dugde var fingrer i gummihansker. Så var det bare å vaske og vaske og vaske.... Fikk også fuget flisene i entreen før helgen var omme.

Etter en liten tur med sekken til skiferbruddet, satte jeg kursen tilbake til sivilisasjonen for å jobbe litt i banken og slappe av. Neste fredag planlegger jeg og mutteren å reise opp for å lakke gulvet i stuen og så følger en ny hyttejobbeuke der min søster og familien skal hjelpe meg med badet.

4 kommentarer:

  1. Eg er so imponert !!! du er fole flink og effektiv ! ditta går kjempebra ! Hilsen Sunnmøringen.

    SvarSlett
  2. Hei Vibeke!

    Du er utrolig flink. Veggen bak ovnen ble skikkelig fin.

    Hilsen Synnøve

    SvarSlett
  3. Hei Vibeke!

    Dere har en imponerende fremdrift syns jeg! Vi jobber og jobber, men sannelig har dere stadig fått større forsprang. Godt du har flere til å hjelpe deg! Peismuren din blir skikkelig fin! Tar du en tur over fjellet og hjelper meg med min ;) Vi utsetter nok peisen til neste sommer. Nå er det tomt både for tid og penger for en stund. Skal forøvrig bli moro å lese Hyttemagasinet på mandag. Håper det blir fint! Ha noen gode jobbeøkter så snakkes vi etterhvert!

    Toril

    SvarSlett
  4. Hei!
    Kom over bloggen din, og har uten å spørre lagt den i linkelista på bloggen min! Vi er helt i startfasen av hytteprosjektet vårt, satser på å støype ferdig grunnmuren nå i sommer, så starter vi for fullt til neste vår! Arti å lese bloggen din!

    SvarSlett