søndag 12. juli 2009

Ferie, skifer, forblending og fliser

Uke 28 var min første ferie- og hyttejobbbingsuke. Mandag tok jeg turen til Øvre Årdal og Årdalstangen og handlet mat og ting jeg trengte til ukens jobbing samt fikk tatt en dusj på Utladalen Camping (link). Planen var at jeg og Zappa skulle være alene på hytta, men heldigvis fikk min søster, Beate, plassert sine to håpefulle hos mormor og kom selv flisende oppover i sin lille snedne BMV.
Jeg hadde omsider klart å spore opp de ansvarlige for å ta ut stein i skiferbruddet på Mannsberg og fått en avtale om at jeg kunne plukke meg stein til peis og brannmur og betale for det jeg tar ut.

Min søster ble derfor straks satt i steinarbeid. Først måtte vi finne steinen i skiferbruddet (det er nok å ta av :)), så måtte vi bære den i sekker et par hundre meter ned til bilen, så måtte steinen vaskes og til slutt kunne vi sterte med forblendingen. For å gjøre det litt lettere plukket vi også en del stein langs veien ned til Øvre Årdal.

Selve forblendingen gikk kjempefint. Først primet vi muren, så smurte vi på fliselim (Heydi) med tannsparkel, så tok vi på litt primer på steinen og satte den inn på muren. Steinene ble støttet opp med små spiker slik at de ikke sklei ned eller datt av. Det ble flere turer etter stein, med etterfølgende forblending.

Onsdag ettermiddag reiste Beate tilbake til Bergen og torsdag morgen gikk jeg i gang med å legge flisene som fulgte med byggesettet fra Familiehytta, i entreen. Jeg ble etter hvert gode venner med flisesagen og jeg er veldig fornøyd med resultatet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar