mandag 8. juni 2009

Skifer, lut, maling, panel og lister...

Da ble det en tur til fjells igjen i helgen. Solen skinte og luft-sol-panelet, SolarVenti SV7Slimline, blåste temerert luft inn i hytta.


Thomas gikk i gang med å panale ferdig gangen og entreen, men jeg malte på nytt soverommet vårt. Var ikke fornøyd med den beigefargen, Sand og benyttet nå en gråfarge, Skangen. Det ble mye bedre :)


Hovedprosjektet mitt denne helgen var å lage fundamentet til ovnen og peisen i stuen. Her skulle det legges noe skifer i den delen som ville bli synlig. Dette har jeg aldri gjort før, men man finner jo litt informasjon på nettet. Hadde kjøpt inn tørrbetong B20 som de hadde anbefalt hos Byggmakker.
Først så primet jeg gulvet slik at det ikke skulle suge ut all fuktigheten av betongen. Så forskalet jeg opp 5 cm -høyden til det ferdige tregulvet som skal legges senere (heldigvis). Så la jeg all steinen der den skulle ligge. Jeg puslet sammen den steinen jeg hadde og tilpasset ellers ikke steinene. Så flyttet jeg steinene og fyllte på med blandet støp.
Steinene banket jeg så på plass i støpen med en gmmiklubbe. Jeg fuget i samme slengen, men holdt på å vaske meg "ihel" for å få bort betong på stenene etterpå. Det hele ble så dekket med plast. Jeg er svært fornøyd med resultatet.

Thomas fortsatte med listing og jeg lutet en del panel og grunnet det ene soverommet på hemsen. Søndag pakket vi bil og henger forholdsvis tidlig og satte kursen sørover. Nå blir det noen uker til neste tur - og jeg gleder meg allerede :)

Mer informasjon fra nettet om skifer:

2 kommentarer:

  1. Hei igjen
    Nå er jeg skikkelig misunnelig! Dere har kommet så langt!! Nå virker det som det er bare litt fiksing på badet og montering av kjøkken så kan dere hvile på laubærene! Skiferleggingen kan du være veldig fornøyd med! Ser veldig bra ut! Tar du på deg oppdrag? ;)

    snakkes!

    Toril

    SvarSlett
  2. Hei!

    Lurte på hva deres erfaringer med SolarVenti er? Positive og negative erfaringer.

    Hadde vært fint å høre litt hva dere mener.

    SvarSlett