søndag 24. mai 2009

Langhelg med maling, muring og snekring

Selv om værmeldingen ikke var de beste valgte jeg å ta bussen opp til hytta på kristihimmelfartsdag siden jeg hadde tatt fri fra jobben på fredagen. Thomas skulle jobbe og min datter "måtte" ha bilen min. Zappa måtte også være hjemme siden det ikke er lov med hunder på ekspressbusser. Det var en behagelig tur - jeg var litt turist i eget land :) Været ble bedre og bedre etter hvert som bussen fjernet seg fra Bergensområdet. Værmeldingene er nok ikke helt til å stole på.

Når jeg kom opp til hytta var det strålende sol og nesten vindstille. Det fristet ikke akkuratt å gå inn for å sparkle og male vinduskarmer, men jeg gikk i gang med arbeidet likevel.
Heldigvis er det lov å ta seg noen pauser i solkroken også :)

Det var ikke bare vinduskarmene i stuen som skulle sparkles og males, men på soverommet nede også. På veggene på soveromet har vi sponplater som også ble sparklet, grunnet og malt. Jeg var litt kjapp når jeg skulle velge fargen. "Sand"ble litt for beige, og kunne vært mer grå etter min smak. Gulvet på soverommet er også lagt, men er beskyttet med gråpapir på bildet.

Thomas kom fredag kveld og hadde med seg Luft-sol-panlelet som jeg har skrevet om tidligere i flere bloggposter. Lørdag morgen var det gråvær og etter en handeltur på Byggmakker, gikk Thomas straks i gang med å montere panelet. Selv om solen ikke var fremme startet viften å gå umiddelbart. Panelet var enkelt å få på plass og vi måtte føre rør for luften gjennom en bod før det kom inn i hytta. Erstattet derfor det flexitrøret som var i pakken med et med isoslasjon på. Utpå dagen ble det strålende solskinn og viften i panelet blåste en jevn strøm av frisk varm luft inn i hytta. Det virker omtrent som en vifteovn med temperert luft som ikke krever strøm - supert!

Når vi først hadde ryddet ut alt av den lille boden vår for å jobbe der, var det like greit å starte med å få skikk på denne. Resultatet ble veldig bra med hyller og plass til ved og materialkapp.
Jeg klarte også å bli ferdig med å grunne og male alle 6 vinduskarmene i stuen og det ene på soverommet. Det er skikkelig "putlearbeid" når man maler på frihånd uten å søle på panelen. Det ble veldig bra, og nå gjestår bare det store gardinproblemet, men det skal jeg komme tilbake til i en egen post :)

Men helgen var ennå langt fra ferdig. Om mens Thomas fortsatte med panel, tilsetninger for vindu på hems og listing - gikk jeg i gang med murprosjektet midt i stuen.
På tuen til Byggmakker hadde vi tatt med 14 lecastein med 7,5 cm bredde. Disse murte jeg, eller rettere sagt, limte jeg med ildfast masse som bakvegg til peis og ovn samt nisje til ved.
Jeg valgte å slemme det hele med pussemørtel blandet til grøt/velling, selv om alt utenom nisjen vil bli dekket av naturstein. Om dere lurer på hvordan resultatet skal bli, er nok ikke det helt klart ennå. Det som er sikkert er at det vil komme en liten vedovn med kokeplater mot kjøkkenet, at det kommer en peis mot stuen og at det kommer mer på bloggen her...... :)

Det neste nå er å støpe en såle i høyde med tregulvet som skal legges i stuen, under peis og ovn. Siden noe av denne sålen vil bli synlig, må jeg ha noe bra stein. Jeg har snakket med han som driver skiferbruddet på Mannsberg og han henviste meg videre til Voss stein, men der har jeg ikke fått svar om jeg får plukke selv i bruddet og så betale for det jeg tar med meg.
På bildet over vises veggen der peisen skal mures midt i rommet.
Vi fikk også besøk av Valdres brønnboring som lovet oss vann i løpet av noen uker. Det blir bra selv om nå sildrer bekker med smeltavann i nærheten av hytta.

Dersom dere nå synest av vi er kommet langt og sikkert snart er ferdig, vil jeg bare vise dere bildet av badet vårt på hytta. Der gjenstår det en del og vi er nå i allefall i gang med planleggingen. Vudrerer elevstein av skifer i dusjen. Har funnet en del slike tynne runde heller i elven i nærheten av skiferbruddet. Blir det bra?
Nå må jeg pakke - skal tre dager på jobbreise til København :)

3 kommentarer:

  1. Hei Vibeke!

    Veldig gøy å lese om helgas fremdrift - det begynner å bli skikkelig fint! Veldig fine vinduer! Har dere brukt std listene eller har dere valgt noe mer profilert? Rent bortsett fra at dere gjør veldig fin og mye jobb, er jeg kanskje mest imponert over at du reiser opp helt alene. Tror jeg må lære noen triks av deg for å bli kvitt min egen mørkredsel... Elvestein i dusjen så veldig bra ut! Litt vanskelig å vaske kanskje? Vi får håpe du får en bra deal med skiferbruddet. Høres ut som om du er en drømmekunde. Ikke noe jobb for dem, bare betaling. God tur til Køben! Vi har hatt konfirmasjon i helga, men i pinsa skal vi opp å jobbe med hytta vår igjen - gleder oss til det :)

    Snakkes! Toril

    SvarSlett
  2. sParkle du sponplater med strimler tape ellers bare sparkel og hva er resultat per i dag?

    SvarSlett
  3. Hei!
    Jeg sparklet først et par plasser uten sånn tape med netting. Det blir greit nok, men er såpass mye bevegelse i platene at du ser en stripe(sprikke) i malingen. Resten tok jeg derfor å la slik nettingtape i. Bruke en lang sparkel (ca 30 cm). Sparklet over 3 ganger, skrapte godt av med spartelen og lot det tørke mellom hvert lag. På disse stedene kan man ikke se skjøtene selv om jeg bare har malt platene. :-)
    Lykke til!

    SvarSlett