torsdag 26. mars 2009

Naturtrenden

Nå har jeg endelig forstått at den stilen jeg finner særlig tiltalende når det gjelder hytteinteriør omtales som naturtrenden eller polartrenden. Denne stilen står litt i kontarst til den dominerene hyttetrenden de siste årene med det jeg vil kalle nasjonalromatiske strøminger og med hytter som ser ut som de er hentet rett ut fra Ivo Caprinos billegliggjøring av slott fra de norske folkeeventyrene.
Naturtrenden kom særlig tilsyne på slutten av 2008 og videreføres også i 2009 i følge artikkel på klikk om de beste interiørtrendene.
Jeg liker at at de lyse fargene er tilbake i naturtrenden samtidig som man her bruker materialer og elementer hentet fra naturen. Vi i villa skriver i sin artikkel om lyst og nordisk med lut at nå er glitter og glamour er definitivt ut, og tiden er inne for å roe ned og kose seg i harmoniske omgivelser.
Det er ikke mulig å snakke om interiørtrender nå uten å fremheve naturen påstås det på i en artikkel på ifi. Det skal være naturlige farger, naturlige mønstre og naturlige materialer.
Tar man trenden enda lenger finner man eco style - romantisk organisk interiør.
Stadig flere av oss ønsker en bedre fremtid, og ser at dette må skje gjennom organisk mat, biodrivstoff, håndverk, solenergi mm. Naturen imiteres og organiske former etterlignes. Man går i naturens fotspor når møblene utvikles. De organiske formene sniker seg fram, gir en følelse av velvære og er svært fremtidsrettet. Les mer om dette og bli inspirert av bildene på bloggen Englegaard. (Merk at linkene åpnes i eget vindu).
Og så trenger man ikke kjøpe alt, men også få ideer til ting man kan lage selv.
Som dere skjønner så drømmer jeg meg bort med å lese om interiør og planlegge hytta vår. I dag og i morgen avspaserer jeg fra jobben. Nå fikser jeg litt hjemme i dag, og så settes kursen mot fjellet i morgen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar