mandag 2. mars 2009

Luftsolpaneler

Jeg har funnet et produkt som jeg tror løser en del av våre utfordringer. Utfordringen er at det er ikke særlig miljøvennlig eller billig å la det stå varme på på hytten når man ikke bruker den. Samtidig er vi redd for fuktighet i hytta. Vi som ikke har innlagt vann har mulighet til å tømme varmtvannstank og vanntank samt fylle frostveske i vannlåser når vi reiser fra hytta, og så la den fryse. Men det hadde vært greit å hatt noe som sørget for god ventilering og tørr hytte samt noen grader bedre innetemperatur enn utendørs uten at det belastet verken miljø eller lommebok nevneverdig......
Det var de jeg så «lyset» med produktet luftsolpaneler fra SolarVenti.
Jeg har jo sett noen reklamer for slike paneler, men hadde ikke sett nærmere på dette siden vi jo har strøm og ikke skal ha solcellepanel. Jeg ble først klar over at dette var noe annet da det ble nevnt i en dialog på forumet byggehytte.no om lufting av tom hytte.
Jeg har nå den siste tiden lest en del om dette på nettet og tror absolutt at dette er noe vi skal gå til ansaffelse av.
Det virker på den måten at hver gang solen skinner, varmes luften opp i solpanelen, vifta starter drevet av solceller, og tørr, frisk, oppvarmet luft blåses inn i hytta.
Systemet starter og stopper automatisk, helt styrt av solen. Dette virker uten tilkobling til strømnettet og man trenger heller ikke batteri.
Luftsolpanel skal være best egnet for bygg som står tomme i en uke eller mer, noe hytter ofte gjør.
Test av panelet gjort av hytte.no.
Fant også en entusiastisk bruker av dette solpanelet som har lagt ut masse informajon på sine sider på nettet.

2 kommentarer:

  1. Hei, interessant informasjon. Hvordan har Solarventi (SV7?) fungert siden montering? Forsøkte å komme inn på link nederst i din artikkel (bevarefjellet.com) uten at det gikk. Kjenner du til om siden er lagt ned? På forhånd takk

    SvarSlett
  2. Hei!
    Jeg synes Solarventi har fungert godt hele veien. Jeg har det på når jeg ikke er på hytta mest for å få litt luftsirkulasjon når jeg slår av varmen. Jeg har ikke ikke opplevd noe fukt i hytta eller sengetøy selv om ovnene er av, men om det skyldes Solarventi eller at det er så god lufting ellers høyt til fjells, er ikke godt å si.

    Det ser ut som denne siden er lagt ned, ja. Mulig det er andre som forhandler liknende eller samme produkt.

    SvarSlett