søndag 22. februar 2009

Retro teak spisestue

Denne posten har egentlig ingenting med hytte å gjøre, men siden jeg ikke kan jobbe på hytten hele tiden, må jeg ta noen hjemmeprosjekter innimellom....
Jeg bestemte meg for en tid tilbake å kjøpe ny spisestue. Først kikket jeg i mange møbelbuttikker, men fant ikke noe som jeg var 100% sikker på at jeg ville ha. Så forsøkte jeg en stund å følge meg på brukte møbler på Finn.no. Det er masse flotte møbler til salgs der. Desverre var ofte de jeg virkelig likte på en annen kant av landet. Jeg kom over en annonse for en teak spisestue fra 60-70 tallet. Jeg ringte til selgeren dagen etter annonsen ble satt inn, men den var allerede solgt til en i Oslo....
I min søken tok jeg turen til en Brukthuset i Bergen. Og der var en tilsvarende spisestue i teak men beige skai på stolsetene og tilhørende sjenk.
På nettet forsøkte jeg å finne informasjon om hvordan jeg skulle behandle møblene for å få de tilbake til fordums stolthet. Jeg fant ikke så mye, men noen sider var til litt hjelp:
- Gi stolen nytt trekk (Vi i villa)
- Restaurere gamle teakmøbler (IFI)
I tillegg ble jeg tipset hos en fargehandel om at jeg kunne benytte Herdins voksolje.
Sjenken var opprinnelig oljet. Jeg pusset den med stålull og vann til flekker og glassmerker var fjernet. Så lot jeg den tørke før jeg gav den et par strøk med voksolje. Den ble kjempefin.
Bilde2: Stoler før og etter jobben.
Det neste jeg tok fatt på var stolene. Jeg skrudde av sete og rygg. Så ble de pusset med fint sandpapapir og fikk et par strøk med voksolje de også. Siden spisestuen ble tatt i bruk med en gang tok jeg to og to stoler. Nå er jeg ferdig med 4 og har kun 2 igjen :)
Bilde3: Skai, vatt og en stiftemaskin er alt som skal til.
Jeg kjøpte ny sort skai på Stoff og stil. Bestemte meg for å sy skaien på begge siden av ryggen slik at unngikk de naglene som var langs hele kanten av den beige skaien. Så stiftet jeg skaien på på undersiden.
Bilde4: Stoen klar til å bli satt sammen igjen. (Ja, det ligger en sort hund i sofaen i bakgrunnen. Det er ikke mye som skjer hjemme hos oss uten at Zappa har snuten borti det. Forresten den sofaen er det eneste møbelet han får lov å ligge i ...)

Bordet skal også få behandling med sandpapir og voksolje, men her må jeg nok pusse bordplaten litt mer for den er lakket. Jeg er kjempefornøyd med resultatet :)

9 kommentarer:

  1. Hei! Jeg har et salongbord i teak som jeg skal pusse opp, så dette var interessant lesing! Når du brukte stålull og vann til å få bort flekker med, brukte du da vanlig stålull som man får kjøpt på butikken?
    Bordet mitt er lakket, da bør jeg vel heller pusse ned og så behandle med voksolje?
    På forhånd takk for svar:)

    SvarSlett
  2. Jeg brukte vanlig stålull kjøpt på butikken siden møblene var oljet fra før. Den stålullen jeg kjøpte på fargehandel var altfor fin til å ta bort flekkene. Dersom dine er lakket ville forsøkt å pusse med sandpapir først. Dersom du vil bruke voksolje ville jeg forsøkt først på en lite synlig plass om det blir bra. Alternativ kan det være like greit å lakke på nytt.
    Hør gjerne også i en fargehandel. Problemet med lakk er at det er vanskelig å vite hvilken lakk som passer sammen. Man kan risikrere at den underste lakken løser seg opp....
    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Har en gammel teak spisestue som jeg skulle pusse opp for noen år siden. Begynte med stolene som var veldig hakkete. Hadde egentlig ingen anelse om hva jeg drev med. Pusset med en pusse maskin og nå er stolene ganske så lyse. Skulle pusse litt for hånd med fint papir men de har blitt stående til nå. Er redd jeg overpusset de. Noen anelse om de fremdeles er mulig å redde? forsøke olje eller voks??
    Takk for svar:)

    SvarSlett
  4. Stolene mine ble også veldig lyse før jeg hadde på ny voksolje. Ville absolutt gitt det et forsøk med Herdins voksolje eller noe tilsvarende. Er det heltre vil de nok bli som nye igjen :)
    Lykke til!

    SvarSlett
  5. Jeg har så lyt på en slik spisestue, men finner bare stoler i andre farger, samboeren min tror ikke noe på at jeg kommer til å gidde å trekke de om selv, men det ser da ganske greit ut. Men lurer på hvordan du sydde på skaie på ryggen så det ble så fint på begge sider?

    SvarSlett
  6. Jeg bare tok av den gamle skaien på stolene, men beholdt skumgummien. Jeg la også inn et tynt lag med platevatt. På ryggen klippet jeg to skaistykker etter formen på fineren til ryggen + ca 1/2 cm på toppen og sidene og ca 4 cm nede. Disse la jeg rette mot rette og sydde sammen på sidene og den buede toppen. Jeg brukte vanlig symaskin og litt kraftig tråd. Så presset jeg trekket over finerryggen fra toppen og nedover sidene. Jeg hadde det ganske stramt og presset det nedover samtidig som retten kom frem.. (litt vanskelig å forklare). Så klippet jeg til skaien nede og stiftet denne fast med noen stifter under på den smale kanten av fineren. Her kan man sikkert sy for hånd om man heller ønsker det.
    Lykke til :-)

    SvarSlett
  7. Etter mye om om menn, er jeg endelig ferdig. Fant en løsning på de delvis overpusset stolene! Oljebeiset (teak farge) ett strøk. Tørket hurtig av overflødig olje for at det ikke skulle bli så mørke. Tok deretter to oljebehandlinger med litt sandpussing immellom. Ble veldig fine:) Forsøkte utallige steder å finne herdins oljevoks uten hell.
    Det ble også sort skai på stolene siden jeg ikke fant riktig fin kuskinnsmønster, slik jeg hadde tenkt opprinnelig. Stolene var knallharde i utgangspkt, så la også 2cm med skumplast på sete. Veldig fornøyd med det. Stolene er mye bedre å sitte i nå:)
    Takk for hjelpen!

    SvarSlett
  8. Hei, ser veldig bra ut! Korleis fekk du til ryggen på stolane utan at det vart synlige skjøt?

    SvarSlett
  9. Hei!
    Beklager sent svar...
    Jeg har sydd de sammen to stykker skaitrekk. Sømmen er på kanten rundt hele veien. Trekket trer jeg på og så stifter jeg i bunnen der det ikke synes :-)
    Ok?
    - Vibeke

    SvarSlett