torsdag 23. oktober 2008

Kjøkkenhistorie :)

Jeg fant en konkurranse der vi kunne vinne et nytt hyttekjøkken på nettet. Kjempespennende :)
For å være med i den måtte man skrive en historie fra kjøkkenet i hytta. Det var jo ikke så lett for meg å finne på noe der, for på vårt hyttekjøkken har det frem til nå skjedd fint lite å berette om.... En hyttehistorie ble det likevel...
Psst, jeg har en historie. Det er meg, altså hytta, hovedpersonen her. Jeg har mitt eget liv med egne tanker og følelser, men det er det visst ingen som visst har merket - ennå. Jeg begynner å bli kjent med de som bygger meg nå. De er noen skikkelig raringer. Jeg fikk ikke ligge nede i dalen, i nærheten av skitrekkene, der de store, moderne og kule hyttene er. Nei, de fant heller en plass til meg på et forblåst platå under en bratt fjellskrent høyt til fjells. Kommunen her er så streng at jeg ikke får være høyere enn 5,5 meter og at det må være minst 50 meter til nærmeste andre hytte. Ødemarken - det er det det er her. Jeg tror ikke at de engang kjører opp preparerte skiløyper her eller brøyter veien opp om vinteren. Dette er fullstendig utenfor sivilisasjonen og langt under min verdighet. Jeg tror de som bygger meg er ganske gnitne, eller i beste fall kanskje fattige.

Greit, jeg er blitt ganske solid bygget med støpt plate, gode dimensjoner på tak og vegger og pent villmarkspanel utvendig. Jeg er blitt boltet og forankret slik at jeg tror jeg står stødig i de verste vindkastene, og jeg holder nok varmen med all den isolasjonen de har puttet inn i meg, men jeg er likevel ikke helt fornøyd. Isteden for å leie inn noen kjekke dyktige håndverkere som kunne gjøre meg lekker innvendig, driver de å prøver å fikse det selv. Det er helt tydelig at dette har de virkelig ikke peiling på. Med nyinnkjøpt verktøy går de i gang. Kjerringa leser bruksanvisninger og kjefter mens gubben er tilhenger av prøve- og feilemetoden.

Nå har de kommet et stykke på vei og det begynner å likne noe, men jeg vil bli en riktig vakker og storslagen hytte, og det er jeg i tvil om disse kan klare. Jeg har hørt de snakke om at på hytta kan de ha brukte møbler. De snakker om arvegods, Fretex, loppemarked og oppussing. Tenk dere det! Og så, det verste av alt, de har startet med å planlegge kjøkkenet. Kjøkkenet som skal være mitt smykke, min juvel, prikken over i-en og alt det der... De har til min forskrekkelse snakket om hyttekjøkken fra IKEA. Hva skal jeg gjøre? Jeg vurderer å rive av spikerslagene til kjøkkenskapene fra veggene og kaste de på gulvet. Jeg vil ikke ha IKEA, billig flatpakket dritt fra Sverige som de sikkert skal sette opp selv. Jeg vil ha et skinnende hvitt, massivt, norsk trekjøkken laget av kjærlige og dyktige snekkere. Et kjøkken jeg kan stolt vise frem til alle som kommer innom. Så nå håper jeg bare på et under...

4 kommentarer:

  1. Hei,

    Vil bare si at jeg synes dere har en flott og spennende hyttebygge-blogg. Fant den helt tilfeldig og følger den nå jevnlig da vi selv er i gang med samme prosjekt. Vårt grunnarbeid skal være ferdig ila høsten og hytta skal reises til våren. Leverandøren skal sette den opp tett utvendig så skal vi jobbe innvendig hele neste sommer og utover høsten. Så da er det greit å følge deres prosjekt for å se hva vi kan forvente oss.

    Takk for all bra input.

    Mvh Vidar Skoglund

    SvarSlett
  2. Hei Vibeke

    jeg er også en av dem som syns det er veldig spennende å følge deres hytteprosjekt. Vi skal, som forrige kommentator, bygge Familiehytte denne vinter/vår/sommer og med innvendig arbeid som egen innsats. Veldig nyttig og morsomt å se hvilke vurderinger dere gjør. Snakket med Familiehytta for noen uker siden - de syns det var veldig stas med bloggen din - har du fått blomster enda? ;) Kanskje det hadde vært en ide å lage et eget diskusjonsforum for oss Familiehyttebyggere? Finnes det slik løsning fra bloggsideleverandøren din?

    mvh

    Toril Halvorsen Bergh
    toril.halvorsen.bergh@iqas.no

    SvarSlett
  3. Har fulgt med på bloggen siden forsommeren! Syntes det har vært litt stille en liten stund og var derfor glad over å se flere nye "innlegg". Må si jeg er imponert over såvel "bloggingen" som den egeninnsats som er nedlagt i prosjektet. Selv har vi nå fått vårt prosjekt (FH95 i Tinn Austbygde)under tak - veldig flinke karer fra Prosjektconsult! Utrolig fremdrift fra sist tirsdag til lørdag. Lørdag 18.10 var det kun en støpt plate - denne lørdagen var hytta under tak! Grunnet 2 x 10 tommeltotter har vi valgt å sette bort alt arbeide til proffe, men er som sagt imponert over hva dere har fått til! Lykke til videre!

    SvarSlett
  4. Fantastisk bra historie Vibeke :)

    SvarSlett