torsdag 4. september 2008

”Stein”-gal

Jeg må innrømme at jeg har en svakhet for stein. Kanskje er jeg ikke helt steingal, men jeg holder alltid utkikk etter fin stein som kan brukes til noe. Jeg har ennå ikke kjøpt ferdig tillaget stein, men gjerne kjøpt stein som jeg plukker selv ved knuseverk eller funnet noe i veikanter :)
Det er mange år siden jeg startet med å legge steiner oppå hverandre og som oftest fylle noe støp innimellom. Dette har resultert i noen prosjekter rundt om kring...

Grillterrasse ved et hus jeg engang bodde i – ferdig ca for 10 år siden.

Mur rundt huset jeg bor i nå – ferdig for et par år siden.
Når det gjelder dette hytteprosjektet har jeg allerede noen steinprosjekter på planleggingsstadiet. Det er skiferfjell like bak hytta og et skiferbrudd bare ca en kilometer unna. Det er derfor gode muligheter til å få fatt i ønsket stein.

Fra skiferbruddet på Mannsberg.
Hytteprosjektene jeg tenker på er:
1. Legge runde flate elvestein på gulvet i dusjen på badet.
2. Mure peis midt i rommet mellom kjøkken og stue.
3. Mure og forblende pipe.
4. Finne heller med dekorativ mose på med tykkelse på 1-2 cm og lime de med fliselim eller et eller annet betongprodukt, utenpå L-elementene som er utenpå den støpte platen som hytten står på.
Jeg kommer nok tilbake til disse prosjektene. Jeg har en del utfordringer i å finne ut hvordan jeg skal gjør ting. Må finne en konsulent som kan veilede litt, særlig med peismuringen.....

1 kommentar:

  1. Hei! Dette kjenner jeg meg igjen i, er ganske "stein-gal" selv. Disse steinmurene dine var jo bare kjempefine! Blir spennende å følge stein-prosjektene dine fremover.

    SvarSlett