torsdag 25. september 2008

Hytteblogg

Da vi startet med dette hytteprosjektet lette jeg på nettet etter informasjon og erfaringer fra andre som hadde gjort det samme. Det var overraskende lite å finne og da beste jeg meg for at jeg skulle dokumentere vår vei til hyttedrømmen slik at andre lese om dette.
Det beste stedet på nettet der jeg har funnet masse informasjon er forumet byggehytte.no. Men selv her er det god plass til flere hytteblogger. Sjekk selv her: vibyggerhytte.no

Her kommer derfor litt informasjon om hvordan lage din egen hytteblogg. Det er enklere enn du tror!
En blogg er et brukervennlig nettsted der du raskt kan publisere tanker og samhandle med andre. Det er på en måte en dagbok på nett.

Den tjenesten jeg bruker eies av Google. Du kan derfor bruke Gmail-kontoen din til å logge på bloggen og en rekke andre tjenester. Har du ingen Gmail-konto vil jeg anbefale deg å åpne en slik.

Det er egentlig veldig enkelt å lage en blogg:
• Gå på www.blogger.com
• Opprett Gmail eller logg deg inn med den du allerede har.
• Gi bloggen et navn
• Velg en mal til bloggen (denne styrer utseende og er enkel å skifte senere)
• Velg om bloggen skal kunne leses av alle, eller være lukket
• Velg bloggens utforming ved å legge til elementer (gadget)
• Velg om alle kan få legge inn kommentarer o.l.
• Så er det bare å skrive inn innlegg, legge ved bilder og eventuelt video.
• Du kan også sende innlegg til bloggen din fra mobilen eller e-post.
• Bilder du legger til bloggen blir lagret i et Picasa-album. Dette er en veldig bra tjeneste uavhengig av bloggen. Her logger du også på med Gmail og kan lage fotoalbum på nett.

Håper det kommer mange hytteblogger. Send meg gjerne linken så legger jeg den inn her også!

2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Hei Vibeke!
    Takk for gode tips om oppretting av hytteblogg!
    Jeg har nå oppretta en for vårt prosjekt:
    http://svegrehytta.blogspot.com
    Vi tenker å bygge hytte på Senja (Midt-Troms).
    Her har jeg overtatt (forskudd på arv) hytte etter min far, denne er moden for utskifting...
    Mvh Erling Svegre
    9304 Vangsvik.

    SvarSlett