tirsdag 30. september 2008

Finstøping eller avretting av gulv

Jeg har grublet en stund på hvordan vi på enklest mulig vis kunne få dekket varmekablene på badet og i entreen med noe betonggreier. Har lest en del om hvordan man skal få gulvet plant med vanlig støp/betong, men det ser ikke helt enkelt ut og veldig grisete. Jeg la derfor inn et spørsmål på forumet byggehytte.no. Se her!
Fikk ikke så mye hjelp der, men utifra svaret til Sandmar kunne jeg trekke den konklusjonen at det måtte finnes noe avrettingsmasse som gjorde denne jobben litt lettere.
Gjennom litt søk på nettet fant jeg denne brosjyren Heydi Rett & slett som gav meg de svarene jeg trengte ☺
Byggmakker hjelpe meg så videre med hvilken type avrettingsmasse jeg trengte og hvor mye. Vi ble anbefalt å bruke en type de hadde på lager som var beregnet for profesjonell bruk, Fiberplan Det går med ganske mye masse – faktisk 17 kg pr m2 pr cm. Siden vi hadde to rom på 5,2 og 6,7 måtte vi ha ca 500 kg, altså 20 sekker, for å få 2-3 cm gulv. På Byggmaker ble vi også kraftig rådet til å bruke nøyaktig angitt mengde vann ved utblanding og måle med litermål. Vi kjøpte dermed 20 sekker Heydi , mykfug til å legge mot stendere, stengelist til rundt sluken, 2 bøtter på 25 liter, litermål og visp.

Vi valgte å starte med entreen og stå og blande ute. Vi målte opp nøyaktig med vann (4,5 l) i bøtta, fylle oppi en hel sekk med 25kg Heydi og blandet i 2-4 minutter. Så tømte jeg den ene bøtta (phuu tunge saker), mens Thomas blandet neste bøtte. Det gikk kjempefort og ”guggen” fløt fint utover gulvet av seg selv. Vi var helt ferdig med entreen på under 2 timer.

Guggen stivnet i løpet av noen timer, men vi valgte å ikke gå på den før neste dag.

Dagen etter var det nesten snøstorm ute og vi valgte å blande gugge til badet på det nye gulvet i entreen. Det ble slitt søl, men vi bare vasket gulvet når vi var ferdige.

Dette gikk like bra som gulvet i entreen. Vi skulle egentlig lage til en fordypning rundt sluken, men valgte å bare helle på hele gulvet i ett. Prøvde å helle mindre gugge rundt sluken enn elles i rommet, men mye fall er det nok ikke. Vi får finne en løsning på det når vi legger fliser.

Deilig å være ferdig med dette grisearbeidet, selv om det gikk veldig fort og greit ☺

3 kommentarer:

  1. Veldig bra post! All informasjon jeg trenger! Er Fiberplan et Hey'di produkt?

    SvarSlett
  2. Ja, Fiberplan er et Heydi-produkt som vi ble anbefalt på Byggmakker. Jeg tror det er del av Heydi sine proff-produkter. Lykke til!

    SvarSlett
  3. det er og mulig å bestille heydi produkter levert ut av slange fra pumpebil i store deler av landet , dette gjør det enklere å ta hele kjellere og hytter uten å måtte behøve å blande massen selv , den kommer ferdig blandet uten støv og tommsekker som må kastes til en gunstig pris , eventuelt utføres hele jobben av profesjonelle , send gjerne en forespørsel på www.gulvavretting.no

    SvarSlett